donderdag 14 juni 2012

Beu

Een constante in het rijden met eFAW wordt gevormd door brekende spaken in de voorwielen. De mogelijke oplossing hiervoor was me ook al aangereikt: spaakringen. En voortdurend brekende spaken, een mens wordt dat beu...

Vandaag was het mooi weer (in vergelijking met de afgelopen weken dan toch), dus dit was het moment bij uitstek om het euvel aan te pakken. En het was nodig !


Dinsdagavond haalde ik een voorraadje spaakringen op bij een kennis: ik moest maar gebruiken wat ik nodig had. Dank je, Frank !


Dit hield in dat alle spaken die van buiten naar binnen gestoken waren in de binnenste flens één voor één uit het wiel moesten gehaald worden en weer op hun plaats moesten komen, maar dan voorzien van een ring tegen de kop. Het zag ernaar uit dat één ringetje per spaak zou volstaan.


Hier zie je het begin van het werk: al twee spaken zijn van een ring voorzien. Na gestaag doorwerken was uiteindelijk het hele wiel afgewerkt.


Ondertussen maakte ik van de gelegenheid gebruik om het wiel maar eens te richten. Na in de loop van bijna een jaar al een reek spaken vervangen te hebben en met het intensieve gebruik van eFAW in het achterhoofd, leek dat geen slecht idee.
Een wiel richten terwijl de zon lekker op je werkplek schijnt (werktafel in de tuin), da's aangenaam werken!

Nu wordt het afwachten of die ringen effect hebben. Ik veronderstel van wel, indien mensen die het kunnen weten dit als oplossing voorstellen.

De volgende mooie dag komt het rechterwiel aan de beurt.

2 opmerkingen:

  1. Ik had er nog nooit van gehoord. Spaakringen.
    Met de ervaring van mijn Alleweder (spaakbreuk in het 26 inch achterwiel) en alle wielen van mijn bejaarde 3x26 inch BrandweerQuest wil ik het volgende naar voren brengen.

    De ringen kunnen mogelijk slijtage in het aluminium voorkomen of lichte slijtage verdoezelen. Hierdoor voorkom je gejutter van spaken met breuk als gevolg. Ik heb nog zo'n naaf met uitgelubberde gaten als souvenir.
    Toch zal ik nu na spontane breuk van spaken zonder aanwijsbare oorzaak (drempel op snelheid, langdurig overbeladen, achterstallig onderhoud, stoeprandje pikkken) liever kiezen voor een volledig nieuw wiel of opnieuw spaken met nieuwe spaken. De oude 'goede' spaken hebben toch een vermoeidheid opgelopen door tijdelijk herhaalde overbelasting door de ontbrekende gebroken spaak(-en). Zijn zijn dus het eerste aan de beurt om nu de geest te geven.
    Als thuiskomer is een verse spaak plaatsen geoorloofd, maar als permanente oplossing geloof ik er niet meer in.

    De ringen hebben naar mijn idee alleen zin bij een vers gespaakt wiel met nieuwe spaken. En niet te vergeten, ook steeds weer gericht.
    Een niet gericht wiel zal na de nodige km's weer breuk opleveren. Ook met plaatjes.
    Die ringetjes is meer een 'Hollandse' manier van zuinig zijn op een verder nog goede maar dure naaf met versnelling of remtrommel die iets is in- maar niet doorgesleten op de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rekening houdend met de frequentie van de spaakbreuk, zal ik heel snel merken of dit iets uithaalt. Nieuwe wielen zijn in elk geval de zekerste oplossing; de spaakringen zijn een experiment. Werkt het, dan heb ik weer iets bijgeleerd (ook als blijkt dat het niets uithaalt). De lezers van de blog die het nog niet kenden evenzeer. Aangezien het altijd om dezelfde soort spaken gaat (binnenste flens, van buiten naar binnen gespaakt), zou de speling tussen de spaakkop en de flens goed de oorzaak kunnen zijn. De reden van die speling kan inderdaad slijtage van de flens zijn.

      Verwijderen