Wij Belgen hebben een reputatie hoog te houden als het op compromissen aankomt. Meestal gaat het dan over politiek, maar in dit geval is bandendruk het thema.
Bij de - overigens mislukte - poging om de ketting te vervangen het voorbije weekend viel het me op dat de achterband nogal wiebelde na een duwtje tegen eFAW, dus ging ik de druk nog maar eens na. De manometer gaf met moeite 2,5 bar aan en dat is wel erg weinig, zelfs voor een 54-406 ballonband. Ik heb dus wat extra lucht in de band geblazen tot de meter 4 bar aangaf.
Zoiets merk je meteen ! eFAW bolt weer een beetje vlotter en dat is altijd positief. Anderzijds blijkt dat de demping van de band nu helemaal weg is en op een wegdek met klinkers of betonstenen, zoals ze in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw graag gelegd werden, kwispelstaart de fiets nu hevig. Dat zal wel een combinatie zijn van een niet meer zo jonge achterveerpoot (vermoedelijk de originele), de hoge massa van het achterwiel (met 2,5 kg NuVinci naaf) en de lage eigendemping van de band met meer druk: op zo'n ondergrond zal 25 km/u zowat de resonantiefrequentie van het geheel vormen. Met andere woorden: de band trilt met eenzelfde frequentie de hele tijd op en neer en heeft dus amper nog contact met de weg.
Het compromis wat ik nu moet zoeken is een optimum tussen een druk die laag genoeg is om weer demping te krijgen in de band (die moet dus wat kunnen inveren) en hoog genoeg om de rolweerstand niet teveel te doen oplopen.
Die fel verminderde demping zorgt er ondertussen ook voor dat de ketting er om de haverklap af loopt: gemiddeld twee keer per woonwerkrit (23 km) de ketting op moeten leggen, is deze dagen normaal.
Dag Jan,
BeantwoordenVerwijderenJe zou ook een Risse demper kunnen proberen. Stuur ik voor een test kosteloos toe. Je probleem is daarmee vrijwel zeker opgelost.
Groeten,
Wim
Wim, we hadden het daar al eens over. Dit was dus een inkoppertje van mijn kant ;-)
VerwijderenEen WAW is ook een oplossing: die heeft geen achtervering.
Mijn eerste vermoeden is dat de veerpoot iets te goed gesmeerd is en daardoor niet meer dempt: openmaken en nazien is een goedkopere oplossing dan een nieuwe demper, net als de bandendruk weer verlagen. (ik ben gierig, ik weet het)
Toch is het aanbod aantrekkelijk, al is het maar om het verschil met de originele demper te leren kennen. Ik laat het wel weten als ik zover ben.
Hi Jan,
VerwijderenDe 'demping' in een standaard veerpoot is niet meer dan een kunststof schuimpje. Je moet dit schuimpje smeren om gepiep te voorkomen. Heb je gesmeerd en is het piepen weg, dan dempt er niks meer.
Je weet me vast te vinden :)
Groeten,
Wim
is 4 bar niet een beetje veel voor zo'n brede band? Mijn 47-406 band op 4 bar is al vrij hard, die heb ik meestal op 3,5 bar staan. op 4 bar (max) stuitert hij alle kanten op. nog harder is ongeveer zelfmoord.
BeantwoordenVerwijderenMisschien moet je het eens op 3 of 3,5 bar proberen? Ik doe meestal een half tot 1 bar onder het max van de band omdat het anders erg oncomfortabel wordt . de rolweerstand lijkt dan nagenoeg onveranderd.
Mark, dat had ik onderweg ook bedacht ;-) Alleen wil ik niet zomaar de druk verminderen, zonder te weten waar ik uitkom. Weet je wat: straks heb ik alweer gedaan op het werk. Thuis laat ik de band leeg en dan kan ik met de manometer fijn regelen. Even op 3,5 proberen.
Verwijderen