maandag 5 november 2012

ketting afschermen

Wie een velomobiel gebruikt voor woonwerkverkeer, kent het probleem: de ketting, zeker indien die onbeschermd loopt zoals in een Alleweder, vraagt veel zorg. Daarom zoek ik, zoals allicht vele velomobielforenzen, naar verbetering op dit vlak.
Zeker, een Quest of Strada zou in één klap dit probleem van de baan helpen, maar dat is (nog) niet aan de orde.

Wat vanaf het begin veranderd werd:
  • kettingbuis over de trekkende ketting vooraan (beschermen van kledij)
  • kettingbuis over de weerkerende ketting achteraan (houdt vuil weg van de ketting)
Het grootste resterende probleem is de trekkende ketting achteraan: die wordt continu bekogeld met allerlei vuil dat opgeworpen wordt door het achterwiel.


Als je merkt hoe smerig de velg is, de achterbrug en alles er rond, dan kan het niet anders of ook de ketting krijgt dit te verwerken. Kettingbuis is hier uitgesloten, maar een afscherming over de ketting moet mogelijk zijn.


Vooraan kan het kettingscherm vastgezet worden op de bout van de kettingrol (rechtse kant, nog net te zien op de foto) en achteraan op de bout van de veerpoot (die op de foto verwijderd is). Daar moet wat mee te doen zijn. Binnenkort even uitmeten, schetsen en dan uitwerken in aluminium.

7 opmerkingen:

  1. Wat de racefreaks die geen zwarte benen willen binnen in hun VM's doen : alle kettingbuis eruit en vervangen door L of U profiel ( in hun geval van carbon ) is natuurlijk ook buiten mogelijk.

    In jouw geval wellicht een kwestie van een aluminium L of U profiel zoeken met genoeg speling om licht slingeren van de ketting op te vangen en dat aan je achterbrugpoot zien te bevestigen.

    Lijkt me niet eens echt moeilijk maar wel zeer effectief. Vreemd eigenlijk dat de ontwerpers die zo knap zijn zo'n VM te ontwerpen DAT detail nalaten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan

    ik heb bij mij boven en onder tot vlakbij het achter tandwiel een kettingbuis zitten en dat geeft geen probleem
    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. André, in dit geval lijkt kettingbuis me niet echt praktisch: dit is (naast het eindje weerkerende ketting vooronder) zowat het enige deel waar de ketting nog bereikbaar is om te reinigen, te smeren en te meten. Daarom zou ik er liever een bescherming over plaatsen. Het lijkt me ook dat bij de trekkende ketting het vuil vooral van bovenaf zal komen (wat meekomt met de band of vanuit de wielkast valt), dus een afscherming van de bovenkant zal waarschijnlijk het belangrijkste zijn. Zoals Quezzzt zegt: kwestie van een geschikt profiel te vinden.
      Ik ga op binnenkort op zoek.

      Verwijderen
  3. Waarom denk je dat Flevobike na de Alleweder de C-Alleweder met volledig gesloten ketting aandrijving ontwikkeld heeft?
    De C-Alleweder, de Versatile en nu de Orca en de E-Orca zijn doorontwikkelingen van de Aluminium Alleweder. Door de jaren heen leer je tijdens het gebruik.
    Om de ketting bij de Alleweder volledig te beschermen tegen inwerking van vocht en vuil valt nog niet zo hard mee. De gehele constructie is daar helaas niet op afgestemd. Denk maar dat alle beging moeilijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, maar daar ben ik het helemaal mee eens, hoor. Tenslotte moet eFAW zo ongeveer van 1996 dateren. Het zou jammer zijn dat er in 16 jaar geen evolutie geweest zou zijn. Het testen van de (e-)Orca staat ook nog op het verlanglijstje, trouwens.
      Dat neemt niet weg dat ik verder denk over en werk aan het optimaliseren van eFAW voor mijn doel: woonwerkverkeer. De fiets heeft vermoedelijk al ruim 100.000 km op de teller (kan ook veel meer zijn) en dat bewijst toch dat het ontwerp ook wel degelijk was.

      Verwijderen
  4. Dus eigenljk zeg je dat Jan zijn VM van een antiek ontwerp is ? Haha grapje hoor.

    Ik vind dat Jan zijn eigen VM in feite ook al "doorontwikkeld" heeft met alles wat hij eraan gewijzigd heeft. En nog gaat of kan wijzigen.

    Zo'n e-alleweder met alle zelfgemaakte verbeteringen en desgewenst nog met vaste kap ( ik zag al zelfbouw creaties veel mooier dan welke commerciele kap ook ) is economisch gezien onklopbaar door welke ( met hoge aanschafprijs ) VM dan ook. En met gelijke of beter veercomfort en bergruimte.

    Enige puntje is dat ie wellicht een minder hoge efficientie heeft op hogere snelheden. Maar is dat belangrijk voor een all weather woon-werk of toermachien ? Ik mag danwel een fonkelnieuwe Quest krijgen binnenkort, maar ik ben oudere metalen alleweders en hun mogelijkheden gaan bewonderen. Ze hebben mogelijkheden die een kunststof VM niet per definitie ook kan bieden.



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan,

    We zijn een maand verder, ik lees dit nu bij toeval en ga toch nog even reageren. :)

    In mijn FAW zit een uiterst eenvoudig langwerpig kapje over dit deel van de ketting. Dit kapje (wat bij 2e hands aanschaf van de fiets al gemonteerd zat) is uit alu-plaat gesneden en gevouwen tot een langwerpig profiel met wat aanvullende vervormingen. Aan de voorzijde steunt het kapje zowel links als rechts op de kettingrol-as, deze as gaat door gaten in het kapje zodat deze mee vast wordt gemonteerd. Aan de achterzijde wordt het kapje mee vast gemonteerd op de veerpootbevestiging. Enig nadeel is overigens dat bij mij geen 54mm brede band gemonteerd kan worden, 47 mm is nu echt de absolute max.

    Verder zou ik er niet aan moeten denken om zonder deze afscherming te rijden als je ziet wat een troep er inderdaad door de wielkast slingert. Ik wist lange tijd niet beter dan dat het standaard was en kijk dan soms ook met verbazing naar de 'blote kettingfoto's' zoals jij ook upload.

    Maar het is dus zeker mogelijk! Ik heb het niet zelf gemaakt maar het lijkt redelijk eenvoudig aan het bestaande ontwerp toe te voegen.

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen