Gisteren zag ik plots dat de neus van eFAW er lichtjes anders uit zag.
Tja, zo kan er niet mee gereden worden; de schade kan enkel groter worden. En omdat eFAW vier dagen per week operationeel moet zijn om naar het werk te rijden, kon ik dit niet uitstellen. Niet zo leuk, want vandaag had ik de voormiddag gereserveerd om aan het achterwiel te werken (band wisselen, naafinterface van de NuVinci smeren). Dat moet dus opschuiven en hopelijk komt er geen strenge vorst opzetten de komende dagen.
eFAW ging op zijn kant en de scheur werd voorlopig vastgezet met ducttape, zodat de vorm en juiste positie duidelijk zouden blijven.
Dan werd de neus van de VM gehaald en merkte ik dat er ook vooraan werk aan is: waar de draadstang door het glasvezel/polyester komt, is het gaatje uitgesleten tot een sleuf. Niet goed !
Waar beide helften op elkaar moeten komen, bracht ik een goeie laag tixotrope contactlijm aan, zodat de boel goed zou blijven zitten.
Als de lijm goed droog was, werden de helften op elkaar geperst.
De binnenkant werd ontvet en dan kwam er een laagje glasvezel en epoxy over.
Linksonder zie je nog een tekort: da's één van beide plaatsen waarmee dit stuk onderaan aan de romp vastgeschroef wordt. Het gaatje is uitgescheurd, waardoor bevestigen hier niet meer mogelijk is.
Aan de buitenkant (onderkant) zag het er niet uit.
Uiteindelijk lamineerde ik ook aan deze kant een strook glasvezel.
Nu wordt het afwachten of de epoxy wil uitharden: beide potten staan namelijk al enkele jaren in de garage in een kast (restant van de renovatie van een zeilbootje).
Bij gelegenheid komt hier dan nog een laagje epoxy over, waarna ik de boel kan opschuren en herspuiten.
Beste Jan,
BeantwoordenVerwijderenhopelijk valt de eFAW niet onder je uit elkaar! Je hebt er je handen aan vol dunkt me!
Tja... een band vervangen was niet noodzakelijk door slijtage, maar omdat wat meer grip in winterse omstandigheden gewenst is. De NuVinci die vast kwam te zitten, dat was onvoorzien. Die grote scheur in de neus was niet helemaal onverwacht, want die neus heeft nooit goed gepast. 't Is in elk geval hersteld en nu is het afwachten hoe de herstelling zich houdt: de winter is geen ideale periode om met epoxy te werken ;-)
VerwijderenHoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenIn elk geval hecht epoxy gewoon ook aan polyester. Dat heb ik laatst nog na gevraagd bij polyservice. Maar de (Mr. Boat) epoxy heeft wel minimaal 10C nodig...
Mvg Mick
Mick, geen probleem hoor: de klus is in huis uitgevoerd. Met het zonnetje deze namiddag was het binnen ongeveer 20° C en de luchtvochtigheid is relatief laag - 39 % -, dus het uitharden moet vlot gaan. Daarnet nog wat versneld door met de haardroger de temperatuur wat op te voeren. Ziet er uiteindelijk behoorlijk uit.
Verwijderen