maandag 4 februari 2013

pekelschade

Weer of geen weer: er wordt gefietst.  Alleen zien de fietsen daar veel bij af. Pekel is corrosief en dat merk je snel. Ondanks veelvuldig smeren, zie je het roest zo toenemen op de ketting.
Bij de Birdy hangt die ketting erg laag, dus daar gaat het bijzonder hard.





Maar ook bij de Trek is het bij dit weer voortdurend olieën en ook de ketting van eFAW stond poerdroog (maar was niet geroest). Ondanks het gebruik van olie die geschikt zou moeten zijn voor mountainbiken onder natte omstandigheden, lijkt ze er zo van te spoelen.

Enkel de Kobra heeft hier geen last van. Niet moeilijk: ik rij er al enkele maanden niet mee en gezien de staat van demontage zal dat ook niet voor onmiddellijk zijn.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb net voor de sneeuw de ketting van de Brompton ingesmeerd met "chain lube racing" van castrol. Dat is teflon smering met de wax. Dit zou een betere bescherming moeten bieden. Ik heb maar 3 dagen door de sneeuw (en aanverwante vuiligheid) gereden (samen toch zo een 60-70 km), maar de ketting is pas beginnen roesten nadat ik de fiets afgespoten heb na de dooi. En was het niet eens de volle ketting, maar enkele rolletjes in de ketting. Het was me aangeraden door een motorrijder die dat gebruikt, vooral in de winter. Het droogt op en vangt veel minder vuil. Het is er nadien ook moeilijker af te vegen, als je de ketting wil kuisen voor een volgende smering.

    Voorlopig gebruik ik het nog niet op de ligfietsen (maar die staan voorlopig op non-actief). Ik wil eerst het "gebruiksgemak" op de brompton wat meer ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kettingsmeermiddelen: een eeuwige discussie. Waar ik rekening mee houdt: een fiets is geen motor. De snelheid van de ketting ligt veel lager. Bij de motor heb je dus andere smeermiddelen nodig, of ze worden eraf geslingerd. Het nadeel van die "kleefkracht" is dat vuil er ook in blijft hangen, meestal.
      Misschien kan dit een oplossing bieden voor veelrijders: http://www.scottoiler.com/us/Kits/Bicycle-Oiler-Scottoiler-Active-Fluid-System/flypage.tpl.html
      Op de motor werkte het in elk geval zeer goed.

      Verwijderen
    2. Het is zo dat de ketting nu wel droger is dan met de teflon spray die ik normaal gebruik.
      En ze wordt niet vuiler dan ze vroeger werd.

      Bij HP Velotechnik raden ze teflon spray aan en daarna (na overtollig smeermiddel afvegen) er wax spray over te spuiten. Daarmee zou water en vuil, en ik neem aan ook de wintervuiligheid, een minder grip op hebben.

      In het middel dat ik nu gebruik zit beide in. Het zal wel weer niet hetzelfde zijn, maar heb ik er de ketting mee vernietigd? Ze is met haar 1500 km toch al halverwege en een nieuwe kost 10 euro.

      Verwijderen
  2. Op mijn fietsen met open ketting is het elk jaar weer raak inderdaad. Heb dit jaar wel van te voren de ketting van mijn hybride fiets compleet schoongemaakt en voorzien van olie voordat ik ben gaan fietsen in de sneeuw en tot nu toe lijkt dat te helpen. Maar anders, ach een ketting kost ook niet de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen