donderdag 18 juli 2013

Belangrijke beslissing

Vorige maand kwam ik tot het besluit dat mijn auto tussen nieuwjaar en eind juni zowat 300 km gebold heeft. Als je daar de vaste kosten (waardevermindering, belasting, verzekering, ...) tegenover stelt, krijg je een ontzaglijk hoge kilometerkostprijs: zowat € 2 per kilometer. Een auto voor de deur staan hebben om er jaarlijks geen 1000 km mee te rijden, dat is onzin, dus werd een knoop doorgehakt: aangezien gebleken is dat twee auto's voor een autodeelgroep van een vijftal gezinnen teveel is - de meesten gebruiken die ook amper - gaat mijn Mégane de deur uit.

Inderdaad: Jan gaat binnenkort autoloos door het leven! Dat maakt dat de keuze van een geschikte velomobiel nog belangrijker wordt, want die zal mijn belangrijkste transportmiddel vormen.

Eerst komt nog wat gedoe om de auto te verkopen: tweedehandskeuring, mensen die afspreken en niet komen opdagen, bieden en dan niet meer reageren, ...

Maar nadien wordt het leven weer eenvoudiger. Nu heb ik al geen probleem met het zoeken naar een parkeerplaats, want de auto beweegt amper nog, en binnenkort is dat helemaal achter de rug. Ik hoef geen verkeersbelasting meer te betalen. Integendeel: ik ontvang centen om met de fiets naar het werk te rijden! 20 cent per afgelegde kilometer, belastingsvrij.
Ik heb geen voertuig meer dat enkele vierkante meters ruimte inneemt, fijn en ander stof uitwasemt, fossiele brandstoffen de lucht injaagt en waarvan de soortgenoten jaarlijks voor heel wat verkeersslachtoffers zorgen. Hoe hebben we het ooit zover laten komen dat we dit normaal vinden?

Voor het werk doe ik - net als vele collega's - de meeste verplaatsingen met de trein, bij mij aangevuld met de Birdy. Boodschappen kunnen met de bukker en de Croozer Cargo fietskar. Hoezo, een auto nodig? Enkel bij extreme winterse omstandigheden kan het wel eens moeilijk worden.

De belangrijkste beweegredenen om de auto de deur uit te doen, zijn:
  • economie: hoe je het ook draait of keert, een eigen auto is een duur ding. Eigenlijk is het onzin dat iedereen dit als individueel bezit ziet. Een deelauto is logischer. Op jaarbasis kost een auto algauw een maandwedde. En dat voor een voertuig dat in veel gevallen het grootste deel van de tijd stil staat.
  • ecologie: in productie, gebruik en afbraak is een auto een zware milieulast, waar heel wat energie in kruipt. Daarnaast eisen auto's een zware maatschappelijke tol (uitstoot heeft invloed op ieders gezondheid, leed door ongevallen en verkeersslachtoffers, ingenomen ruimte op wegen en parkeerplaatsen, ...).
Ik besef ook wel dat één auto minder het verschil niet maakt, maar in Gent hoor ik nu tot de 20% gezinnen die autoloos door het leven gaan. In Antwerpen is dat zelfs hoger dan 25%. Ik ben dus heus niet alleen. En dat is niet enkel omdat in steden meer armoede heerst: ik ken heus wat hoogopgeleide mensen die ook geen auto bezitten.

8 opmerkingen:

  1. De dag dat ik de auto weg deed, de beste optie voor mij was de auto terug brengen naar de garagehouder/verkoper, deze wou het meest betalen, herinner ik me nog heel goed hoe blij ik was toen ik met de nr plaat op de trein zat. Niet zozeer omdat de auto weg was, maar omdat de beslissing genomen was.
    Ik moet toegeven, ik heb er al veel geld aan overgehouden en mijn beslissing nooit fout gevonden.
    En zijn er veel meer alternatieven tov 16 jaar geleden, zoals autodelen, ... maar ook en taxi of een auto huren kan je uit de nood helpen.

    Bij jou nu is de eerste vervang optie de velomobiel, bij mij was het toen de trein (met daarna de bus en fiets).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook al ruim een jaar autoloos, althans ik heb geen eigen auto meer. Vriendin heeft er nog wel 1. Tot nu toe nog niet direct gemist. Reed ook erg weinig (< 5k per jaar) en de velomobiel was de doorslaggevende factor om de auto de deur te wijzen. De vaste lasten, vooral de wegenbelasting in NL was de doorslaggevende factor. Die belasting is de laatste jaren fors gestegen, waarschijnlijk om alle wegenbelastingvrije gebakjes van te betalen. Moesten we een kmheffing hebben dan had ik de auto waarschijnlijk niet direct de deur gewezen maargoed, dat wilde toen niemand dus tja, dan maar zonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verhuur mijn auto regelmatig via Snappcar. Als je geen auto (meer) hebt kun je wellicht gebruik maken van een deelauto, ook in België

      Verwijderen
    2. Ik heb ook een vangnet, hoor: maak deel uit van een autodeelgroep en als het nodig is, kan ik de (meestal stilstaande) auto van ouders ook nog gebruiken. Daarnaast heb je de autodeel-organisatie van de overheid (Cambio) en zo zijn er nog wel opties.

      Verwijderen
  3. Hallo Jan,

    Toch inderdaad wel een hele beslissing, hoewel ook onze auto door de komst van de velomobiel veel meer stilstaat zie ik het ding nog niet verdwijnen. Op het platteland wonen is toch iets anders dan in de stad, busvervoer naar grotere plaatsen is hier bv 5x per dag, dat is toch anders in een stad. Veel andere alternatieven vind je hier ook niet, dus de onze blijft nog even.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, Adri, dat is een belangrijk element. Ik woon aan de stadsrand en heb zowat alles binnen fietsbereik. Dit is iets wat elk voor zich beslist, maar binnen een stedelijke context wordt de vraag naar noodzaak van een *eigen* auto nog veel te weinig gesteld. Een auto delen binnen een straat bijvoorbeeld, kan ook een oplossing zijn.

      Verwijderen
  4. Het is maar wat je gewend bent want je kunt inderdaad de wereld over reizen zonder auto....sterker nog, de meeste mensen doen dat zonder auto ;-))

    De trein met gebruik van plooifiets is ijzersterke concurrentie van de auto....ik zie dagelijks honderden forenzen met plooifietsjes. Woon/werk tot op 5 km van het station is in de spitsuren niet te kloppen met een directe intercity, maar zelfs ( met overstap op ) stoptreinen kan het tot een bepaalde afstand concurrerend zijn. Tegenwoordig staan de verkeersfiles in het hele land rondom knooppunten en grotere steden. Dat zal in Belgie niet veel anders zijn..

    Het enige waar je tegenaan loopt is dat als je een keer grote dingen wilt kopen/vervoeren dat je dat moet laten bezorgen wat meestal flink aan de prijs is. Maar het hele jaar een auto voor de deur hebben staan is natuurlijk onevenredig veel duurder.

    Mijn bakbeest is economisch allang afgeschreven en het gereserveerde spaarbedrag voor een evt gebruikte jongere opvolger is al ruim voldoende, en dat zijn meestal toch de grootste kostenposten van allemaal. Maar ik blijf er vrolijk mee doorkarren....beter je ongemakkelijk voelen ( mijn vrouw dan, ik niet )in een sterk verouderd model tussen alle fonkelnieuwe leaseautos en auto's met geleend geld dan hard moeten werken om auto te rijden !! Maar ik vraag me ook af in welk opzicht die fonkelnieuwe auto's eigenlijk meer bieden....ik heb een ontzettende luxieuze auto met een electronische automaat en nog veel meer electrische poespas...alleen techniek van 14 jaar terug. Het werkt allemaal nog steeds. Ok, extern totmtom kastje en en nog geen USB afspeelmogelijkheid....lekker belangrijk. Kosten beperken zich dus tot minimaal noodzakelijk onderhoud en vervanging als er wat stuk gaat. Jaarlijks haalt ie probleemloos de APK nog en ondanks de afkeer van Franse techniek van velen zijn oude Peugeots niet voor niets zo geliefd in Afrika...Maar de belastingen en verzekeringskosten...idd...die lopen altijd door en tikken best wel aan.

    Ondanks geen afschrijving en minimaal noodzakelijk onderhoud ( waarvan een deel zelf uitgevoerd ) blijft een auto idd nog belachelijk duur als je echt alles maandelijks berekent.

    Het zal wel een hele last minder zijn als je het voor elkaar krijgt geen auto meer te hebben. 1 auto(otje) minder gaf mij ook al meer ruimte om te sneller te sparen voor de dingen die ik wil en dat is erg aangenaam en levensstandaard verhogend terwijl het hebben van een auto daar juist voor wordt aangezien.

    Ik snap dat in dit opzicht 10.000 euro voor een velomobiel niet duur is in verhouding tot de belastingen, verzekeringen en onderhoud/onderdelen en brandstofverbruik van een auto, hoewel treinvervoer er een klein deel van zal innemen.

    Wel vind ik dat je nog eens moet nadenken over die smalle bandjes op slecht wegdek. Nu ik de enorme Big Apple Plus banden rijd op 3 bar is het verschil met Marathon bandjes extreem groot. Nu zijn BA's op voorwielen van een velomobiel misschien een beetje overtrokken, maar geen keus in banden hebben lijkt mij een nadeel dat je op langere termijn echt wel flink gaat storen.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzt, naast het economische argument spelen nog andere zaken. Auto's zijn vervuilend, zowel bij productie als tijdens hun "leven" en bij sloop. Ze nemen onevenredig veel plaats in: er wordt gerekend op drie parkeerplaatsen per auto (één voor de deur, één aan de werkplaats en één aan de favoriete winkel) en dat is héél veel oppervlak die voor nuttiger zaken gebruikt zou kunnen worden. Ze veroorzaken veel leed: levensduurverkorting door fijn stof, om iets te zeggen en directer de vele verkeersslachtoffers. Ze hebben ook voordelen, natuurlijk, maar ergens in het verleden zijn we de balans uit het oog verloren en nu gaat bijna iedereen om brood of vlees met zijn veel te grote voertuig.

      Wat banden betreft: als er niet meer dan 35mm binnen de wielkast past, is dat inderdaad een beperking. Zoals ik al zei: elke keuze wordt het gevolg van het opmaken van een balans. Op dit moment liggen op eFAW ook 35 mm Hutchinson bandjes en die zijn vooral lawaaierig (hoogfrequente trillingen). Daarover meer in een volgende post.

      Verwijderen