dinsdag 23 juli 2013

Fietsen bij warm weer

Het is warm. Dat hoef ik jullie niet te vertellen, want we merken het allemaal. Om het compleet te maken, zit er alweer een deel van mijn vakantie op (lekker thuis gebleven) en zit ik weer dagelijks op kantoor.
Ook daar is het warm: gisteren wees de thermometer binnen 29° C aan, ondanks de airco! Je kunt je voorstellen dat het arbeidsritme wat lager ligt.

's Morgens, zo rond 7u, is het nu echt prima fietsweer: blauwe lucht, droog wegdek en een temperatuur van rond de 20° C. Perfect. Daarenboven hebben veel mensen vakantie en de wegen liggen er leeg bij. Dus haalde ik gisteren de Kobra van stal en zag meteen bevestigd dat het een prima fietsje is: weer mijn PR verbeterd. Nu deed ik 40 minuten over de woonwerkafstand van 23 km, met volgens de GPS een bewogen gemiddelde van 31,5 km/u (top > 45 km/u).
's Avonds ging het wat langzamer, want de temperatuur bedroeg bij het weerkeren bijna 35°: veel te warm om inspanningen te leveren, dus was het cruisen aan 30 km/u. Ontspannen trappen, lekker windje, genieten van de omgeving en netjes naast de (nu gedeeltelijk afgefreesde) ribbelstroken rijden.

Voor vandaag en de komende dagen wordt minder stabiel weer voorspeld, met toenemende onweersdreiging. Da's geen weer voor de Kobra, want daar zitten zelfs geen spatbordjes op. Zo vertrok ik vanmorgen met eFAW in zomeroutfit: zeiltje eraf (achter het zitje gestoken) en dakje erop om in de schaduw te zitten. Mocht er een onweer uitbarsten onderweg, dan zit ik met het zeiltje erop helemaal droog. Ik zou het eigenlijk wel eens willen meemaken, zo'n rit in een hoosbui.

Al rijdend maakte ik me nog de volgende bedenking: in de WAW kan de kap eraf om oververhitting tegen te gaan. Ook de Mango beschikt over een vrij grote instapopening en kan dus behoorlijk wat warme lucht afvoeren. De Orca, met zijn zeer ruime instapopening, wordt dan weer met een deksel afgesloten, waar net je hoofd uit komt (iets meer dan dat, want er is ook nog een schuimkap). Wat zou dat geven bij deze tropische temperaturen?

7 opmerkingen:

  1. En hoe vaak per jaar hebben we deze temparaturen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als je duidt op de klep van de Orca: ik vermoed dat het daarvoor heus geen 30° hoeft te zijn. Ik zal het wel ervaren een keer de VM er is.

      Verwijderen
  2. Zou je die kap bij de scharnieren niet kunnen losmaken denk je ? Dan zou dat 'euvel' gemakkelijk verholpen zijn.

    Een beschadigde kap of beschadigde scharnieren moeten toch vervangen kunnen worden neem ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht wel, he. In de Alleweder, die op dit vlak onovertroffen is, rol je het zeil op en je legt het in de fiets. Slaat het weer om, dan hang je het er in een minuutje weer overheen. Zo'n deksel zie ik met niet meteen meenemen. Het is ook mogelijk dat het in de praktijk meevalt en dat ik een probleem zoek dat er niet is ;-)

      Verwijderen
    2. Kap losmaken bij de scharnieren? Een beetje velomobilist heeft toch ook een open fiets, desnoods een rechtopziiter. Ik rij met deze temperaturen helemaal niet met de velomobiel (en nu helemaal niet want ik zit in London waar het ook smelten is.)

      Verwijderen
    3. Paul, na al dat smelten ben ik wel benieuwd wat er nog van je over is... ;-) De Gentse Buitenband van morgen leidt me wel naar het antwoord. Genoeg gedold.

      Kap losmaken? Ja, het is mogelijk, maar aan te raden is het zeker niet. Waar moet je immers met dat enorme ding heen? 't Zal je maar overkomen dat je onderweg dan een fikse stortbui over je heen krijgt... Hoe zit het met de gevolgen van zo'n ingreep op de aerodynamica? De stroomlijn hak je bijna letterlijk in twee.

      Verwijderen
  3. Laat die leuke dame van het wellnesscentrum maar weten dat je je sauna-abonnement opzegt... In een velomobiel zweet je en bij deze temperaturen is dat echt niet anders. Of wat dacht je? ;-) Alle gekheid op een stokje. Eigenlijk mag ik zeggen dat het allemaal best meevalt. Al is de ventilatie flink minder dan op een ligfiets - daardoor voelt het nu zeker wat plakkerig-zweterig aan -, toch heb je ook een belangrijk voordeel. Beschutting. Gisteren stapte ik rond het middaguur de Versatile in om naar een buurgemeente enkele kilometers verderop te rijden. Best wel warm, maar toch draaglijk.

    BeantwoordenVerwijderen