zaterdag 28 september 2013

opwaarderen en vervangen

Als je veel en graag fietst, dan wil je ook dat je materiaal in goede staat verkeert. Dat doe je eerst en vooral door het te onderhouden (netjes houden, smeren, herstellen), maar onherroepelijk komt het moment dat dingen op zijn. Wat ook gebeurt, is dat onderdelen compleet achterhaald raken. Dan werken ze nog niet slechter, maar in verhouding tot wat zoveel jaar later mogelijk is, voldoet het niet meer. Dus ging ik maar shoppen bij mijn vaste fietshandelaar: Plum.

Het eerste - slijtage door gebruik - overkwam de trappers die op de Kobra zaten. Dat waren "erfstukken", die op de Gforce trike zaten toen ik die aankocht. Merkloze trappers met een degelijke lagering en aan één kant een plateau, aan de andere kant een SPD-kliksysteem. De lagers zijn, in tegenstelling tot wat ik op de Birdy meemaakte, nog in heel goede staat, maar het kliksysteem werd met de dag roestiger en weerbarstiger. Af en toe oliën hielp een aantal jaren, maar ze waren echt aan vervanging toe.

Nu zit er een setje Shimano PD-M505 trappers op (€ 20). Aangezien ik op de Kobra altijd met SPD-schoenen fiets, kon ik maar meteen een dubbelzijdig kliksysteem monteren.

Een andere fiets in de stal is een Trek 7320. Toen ik die aankocht, heette dat een "hybride": een stads- en toerfiets gebaseerd op een mountainbikeframe (aluminium) met een CroMo voorvork. Die fiets is inmiddels een tiental jaren oud en is stilaan geëvolueerd (SRAM X9 in plaats van de Shimano Acera derailleur, BuMM Linetec Plus Brake achterlicht in plaats van die ellendige batterij-achterlichten). Bij aankoop zat daar een Busch und Müller Lumotec Oval Senso koplamp op. In het begin van de 21ste eeuw gold die als een referentiekoplamp: zeer goede reflector, betrouwbare techniek, degelijke behuizing en een mooie lichtbundel. Nu, tien jaar later, lijkt die lamp meer op een kaarsvlam. Een Oval Senso gebruikt een halogeenlamp die 10 lux opbrengt. De sensor, die ervoor zorgt dat het licht automatisch in- en uitschakelt, bleef de hele tijd onfeilbaar.
Nu het langer en vroeger donker wordt, is het tijd om iets wat al lang op het verlanglijstje stond uit te voeren. De BuMM werd vervangen door een Philips Saferide 60 lux lamp.
Exit de lichtsensor: uiteindelijk geeft een naafdynamo zo weinig weerstand dat je daar niets van merkt. LEDs hebben ook zo'n levensduur dat je de lamp de hele tijd ingeschakeld kunt laten.
Sinds de vorige winter is ook de fiets van dochterlief met zo'n lamp uitgerust. Zelfs overdag geeft die zoveel licht dat je er niet naast kunt kijken. Geen dagrijlichten nodig.

Dit is een upgrade met twee doelen: veiligheid verhogen (ik ben beter zichtbaar) en het zicht bij duister verbeteren. Het gebeurt geregeld dat in hele straten de verlichting uitvalt. Als je dan als het ware op de tast moet rijden, is dat niet zo aangenaam. Een flinke en goed gerichte lichtbundel geeft je veel meer informatie over de staat van de weg.

1 opmerking:

  1. Merk ik hier ook enig licht fetisjisme ;-) Het onderste deel van je bericht daar weet ik ook genoeg van. Vrijdag nacht moest ik van Mol-Postel naar Overpelt met de Brompton. 18 km, is opzich niet zo erg, maar uiteindelijk bleek van de hele rit zo een 95% over onverlichte wegen. Was ik maar blij dat ik het kaarsje van een voorlicht vervangen had door een 40 lux sterke led. Nu had ik een mooi zicht op geheel onbekend terrein en kon ik rustig fietsen zonder me zorgen te maken over eventuele onzichtbare obstakels.

    BeantwoordenVerwijderen