zaterdag 14 juni 2014

Even naar Dronten - dag 5 (Dordrecht - Gent)

De trip loopt op zijn laatste benen. Wat nu nog rest, is de laatste etappe tot thuis. De rit Dordrecht-Gent reed ik in december ook al, maar toen in twee dagen met een tussenstop in Sas-van-Gent. Deze keer rijd ik meteen naar huis, dus is de route iets anders. Hier koos ik ook voor omdat de fietspaden me in december niet echt bevielen.

Een andere routeplanner met de instelling "preferred cycleway/route" geeft duidelijk de voorkeur aan knooppunten en fietsroutes. De rit wordt dan wel wat langer, maar door de goede ondergrond en aangename omgeving gaat het gemiddelde ook omhoog. Tenslotte is het niet het doel om via de kortste weg zo snel mogelijk thuis te raken en ook niet om snelheidsrecords te breken, maar om van de gelegenheid gebruik te maken om een flink deel van Nederland te zien. Wat is daarvoor een beter voertuig dan een fiets (zij het een velomobiel)?
De routeplanner leidt me voor een groot deel langs alweer een lange fietsroute: de LF2(a).

 

Alles verloopt weer erg vlot en de omgeving is afwisselend.

Hollands Diep
Afwisselender dan de dagen ervoor, want het reliëf verandert hier. 

Moerdijk
Vandaag zitten er wat meer niveauverschillen in de route dan gisteren en de hellingen mogen dan erg weinig steil zijn, ze duren wel een behoorlijk eind. Net ten noorden van de Belgische grens rijd ik in Wouwse Plantage een heel eind door het bos en dat loopt gewoon verder aan de Belgische kant, met nog steeds goede fietspaden. Waar ze wat smaller zijn, neem ik de weg. Dat is weer een voordeel van een velomobiel: je mag beide.

Wouwse Plantage
Maar dan kom ik aan Antwerpen en daar blijkt dat de route me over het bedrijventerrein van BASF wil sturen. Dat gaat dus niet... Als ik een alternatief wil zoeken via de Oregon, lukt dat niet, want ik weet niet welk doel ik kan opgeven. Gent is te ver: daarvoor is er onvoldoende plaats om de route te berekenen.
Er rest me maar één ding en dat is verder fietsen richting Antwerpen.

Antwerpse haven
Uiteindelijk beland ik weer aan de oude voetgangerstunnel, net als de vorige keer.
Antwerpen is een grote stad en het is mooi weer, dus je kunt al denken dat de Orca veel bekijks heeft, zeker in de lift in en uit de tunnel...

Daar laat ik de route opnieuw berekenen. Nu stuurt de gps me via Zwijndrecht, maar omdat dit op het toestel zelf gebeurt en niet via de uitstekende online-routeplanner wordt het toch wat minder aangenaam. Daarenboven ben ik ook weer in België, met de typische lintbebouwing en te smalle, hobbelige fietspaden. Wat een contrast met de Nederlandse fietsinfrastructuur!

De rit gaat verder naar Hamme en dan langs de gekende weg over Berlare en Destelbergen. Algauw zie ik de gekende silhouetten van de torens van Gent opdoemen, als ik het laatste eind langs de Schelde rij.

702 km staan op de teller. Geen greintje pijn, geen tintelende handen. Een velomobiel is echt geknipt voor dit soort ritten. Ook de Oregon 450 gps deed prima werk. Gelukkig had ik een ruime voorraad reservebatterijen (Eneloop) mee, want ik heb ze allemaal nodig gehad: net iets meer dan een setje per rit. Het kaartmateriaal dat hierop staat, is van OpenFietsMap. Dat is erg degelijk, mooi gedetailleerd en vooral: het kost niets (behalve eventueel een donatie). Volgende keer neem ik wel een degelijker wegenkaart mee, voor het geval dat...

Muziek onderweg heb ik heel even geprobeerd, maar eigenlijk is het veel leuker om te genieten van de omgevingsgeluiden. Zo ben je nog meer betrokken bij wat om je heen gebeurt.

Het is weer voorbij. Vier dagen genieten van de omgeving vanuit de Orca, een dagje informatie uitwisselen en werken aan de velomobiel bij Flevobike en onderweg een aantal toffe mensen tegenkomen. Het is voorbij, maar het smaakt naar meer.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,
    Een mooie tocht en leuk verwoord.
    Ik woon in oostvoorne dus je bent door het gebied gereden waar ik ook veel kom en je foto's herken ik dus. Je schrijft over je ervaringen met de GPS en dat is ook heel herkenbaar. Ik gebruik sinds kort Google Maps op mijn Iphone en dat werkt zeer prettig. Hij kiest meestal de goede fietspaden en een route van 200 km naar Dronten berekend hij in de tijd dat je met je ogen knippert. Ik heb tegenwoordig dus geen GPS meer mee en doe alles met de Iphone. Ook de registratie van route, snelheid, cadans, hartslag, (ibiker) video, foto, nood verlichting, enz. dus nog maar één apparaat aan board en een goede herlaadbare batterij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan, dank je wel voor het delen van je belevenissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, bij BASF zullen ze niet echt blij zijn met een Orca over hun terrein. Vanuit Wouwse Plantage had je ook over de Kalmthoutse heide kunnen fietsen. En dan via Fiets-O- Strada ( what is in a name) richting Kappellen en Ekeren kunnen rijden. Sommige stukjes bij Kalmthout is het een beetje slingeren, maar dat kan een Orca wel aan. Je hebt weer mooi wat containers gezien in de haven. Wel lekker breed die rijbanen daar. Voorbeeldje: https://maps.google.be/maps/ms?msid=213514917573192363254.0004fbd2b58af19309182&msa=0

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk leidde de route me naar het veer van Doel, maar BASF stak daar een stokje voor (of beter: de routeplanner). Tja, volgende keer doe ik het maar weer anders.

      Verwijderen