maandag 2 juni 2014

Wablieft?

Al eeuwenlang (enfin, dit betekent "heel lang") wordt op de Kouter in Gent een bloemen- en plantenmarkt gehouden op zondagvoormiddag. Dat is het moment dat de Gentenaars over dat plein flaneren, op zijn zondags uitgedost. Het gaat meer over dat flaneren dan over de bloemen en planten; die vormen eerder het decor.

Afgelopen zondag reed ik in de Orca naar die markt. Niet om te flaneren of de Orca te showen, maar omdat ik een bepaalde plant nodig had. De huidige had namelijk de pijp aan Maarten gegeven. Een plant meenemen gaat makkelijker in de Orca dan in een fietstas.

Ik was nog niet goed en wel uit de velomobiel gestapt of het begon al.
"Ik vind dat gevaarlijk".
Que?
"Wel, ge ziet dat niet".

Jep, daar gingen we weer. Vermoeiend, hoor, telkens weer diezelfde geniale opmerkingen. En dan kan ik er niet altijd even geduldig en vriendelijk bij blijven.
"Hoezo, gevaarlijk? Gevaarlijker dan koersfietsen?"
"Ja, want ge ziet dat niet".
"Weet je dat je meer verzekeringspremie betaalt voor een racefiets dan voor een ligfiets? Dat betekent volgens mij wel wat..."
Stilte en dan "en toch vind ik dat gevaarlijk".
"Wel, weet je wat. Ik niet. Auto's, dat vind ik gevaarlijk. Er zijn al veel doden gevallen door auto's. Doden door fietsers, dat kom je zo vaak niet tegen. Een goede dag verder."

Pff. Ongevraagde meningen, gebaseerd op vooroordelen. Wat moet je ermee?

Mijn plant, een hydrangea anomala petiolaris, heb ik gevonden. Die staat ondertussen al in het geveltuintje mooi te wezen. En perfect veilig, ondanks het feit dat het plantje lager is dan een Orca.

6 opmerkingen:

  1. Ik heb een paar keer internet pagina's van kranten bekeken over de verkeersongevallen van de (toen) voorbije weken. Ik ben er mee moeten ophouden, ik werd er misselijk/ziek van. Maar blijkbaar deert dat niemand nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgende keer vragen door wie hij of zij liever aangereden wordt, een auto of een velomobiel. Dus wat was precies gevaarlijker? nee ok.

    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al ettelijke malen verhakkelde personen uit dito wagens gehaald of aangereden fietsers naar het ziekenhuis afgevoerd... kun je mijn toekomstige argumenten al wat bedenken wanneer ik dergelijke omstanders zal beantwoorden. ..degenen die de Orca niet zien hbbn hun rijbewijs bij een pak waspoeder gekregen en zijn een risico vr elk kind op een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "degenen die de Orca niet zien hbbn hun rijbewijs bij een pak waspoeder gekregen en zijn een risico vr elk kind op een fiets." Die had ik vanmiddag graag bij de hand gehad.

      Verwijderen
  4. Ah ge bedoelt de hortensia!
    Leuk berichtje. Burgers in een groepje hoor je alleen bekende frasen leuteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch mooi dat mensen zo bezorgd zijn om je veiligheid!
    De laatste zin is schitterend :-)

    BeantwoordenVerwijderen