vrijdag 20 juni 2014

Details

Het gaat de laatste tijd erg veel over de Orca, maar er zijn nog andere fietsen in huis en die gebruik ik ook wel eens.

Eén daarvan is de R+M Birdy Speed vouwfiets. Die rijdt, voor een vouwfiets dan toch, erg comfortabel. Het is geen straf om daar enkele tientallen kilometers mee te rijden. Vering voor- en achteraan, een lichtlopende aandrijving en een prima houding (en verstelbaarheid) spelen daarin een grote rol.
En toch... en toch had ik wat last aan de polsen. Op de Birdy zit een redelijk smal en behoorlijk recht stuur, waardoor je polsen een wat ongewone hoek maken. Vorig jaar heb ik gezocht naar een oplossing hiervoor en die vond ik in de vorm van met rubber beklede bar-ends van Extreme, het huismerk van Rose.



Vorig weekend maakte ik nog eens een ritje op de Birdy en meteen greep ik naar de bar-ends en niet naar de gewone grepen. Dit is gewoon veel comfortabeler, omdat de handen een veel natuurlijker houding kunnen aannemen.

Dit is iets simpels, maar het maakt een ervaring van "tja, maar..." tot een "he, dat rijdt leuk"! Erg positief is dat de extra stukken niet in de weg zitten bij het vouwen.

Nog zo'n extraatje zijn de afneembare pedalen van MKS (type Ezy). Die zijn kwalitatief stukken beter dan wat er bij de aankoop op zat (beter gelagerd, meer grip, geen speling), wat fietsen ook al leuker maakt.


Daarnaast maken ze dat de fiets net wat compacter opgevouwen kan worden, maar je moet dan wel de pedalen meenemen op één of andere manier. De nadelen van dit type zijn:
  • ze zijn asymmetrisch: er is maar één kant boven en natuurlijk staan ze telkens andersom bij het aanzetten.
  • ik had ze liever in blank aluminium gehad, want de zwarte lak is nogal kwetsbaar
Voor de rest rijden ze prima. Zoals bij veel van die zaken: als het goed is, merk je er niets van. Het is pas als iets niet voldoet, dat je de storende aanwezigheid merkt.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook nog eens voor gekeken en moet zeggen dat rijd nog prima zo'n Birdy.
    Maar goed ik blijf het voorlopig maar doen met mijn Hema vouwfiets.
    Wellicht komt er later nog wel eens één.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zere polsen / te veel druk op de handen heb ik ook met m'n Brompton. Als ik nu een nieuwe zou kopen, zou ik het H-model kopen: die heeft een 6 cm langere stuurpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stuur van de Birdy is in hoogte verstelbaar over 8 cm, tenminste indien je de versie met "comfort stem" kiest. Ik vind het ook pakken stijver en directer dan het stuur van een Brompton.

      Verwijderen
    2. Heb je al eens een "S" Brompton geprobeerd? Die hebben dezelfde vorm stuur als je Birdy; dat zou ook stijver moeten zijn. Of anders zo'n bar in het "M" stuur.

      Linksom of rechtsom ben ik uiteindelijk toch de klos op vouwfietsen: bij een Brompton heb ik door mijn lengte (1,88m met naar verhouding lange benen) een telescopische zadelpen nodig om aan een fatsoenlijke zithoogte te komen. Logischerwijs is het stuur dan meteen relatief laag.

      Verwijderen
    3. Ding heet Brompton XBAR trouwens

      Verwijderen