dinsdag 17 juni 2014

Nog een nieuwe velomobiel

Toevallig kwam ik nog een nieuwe velomobiel in ontwikkeling op het spoor. Ook op het Duitse velomobielforum wordt erover gepraat. 



Deze is conventioneel in de zin van: twee voorwielen, één achterwiel. Onconventioneel omdat het om een kantelvelomobiel gaat met de voorwielen buiten de romp. Deze zaken zijn gekozen omwille van het comfort. Een lange wielbasis zorgt ervoor dat deze een rustig weggedrag heeft. Om diezelfde reden is gekozen voor grote voorwielen en de kanteltechniek dient in dit geval niet om de bochtsnelheid te kunnen verhogen, maar om de draaicirkel klein genoeg te houden (ongeveer 8m).

De interieurfoto's tonen een erg spartaanse afwerking. Dat heeft ook weer voordelen: de designer beweert dat het geheel slechts 23 kg weegt, met alles erop en eraan.
Deze velomobiel zou vooral op rijcomfort gericht zijn en wordt als een "reisvelomobiel" in de markt gezet. Als extra bagageruimte kunnen achteraan twee speciaal ontwikkelde koffers toegevoegd worden.

Niet mijn slag: open aandrijving, achterwiel buiten de stroomlijn en wat erbij hoort is niet afgeschermd. Aandrijving bestaat uit een Schlumpf mountaindrive (2 versnellingen in de trapas) gecombineerd met een Nexus 8 (of Rohloff). Dat klinkt niet echt als een aandrijving met een hoog rendement. Mijn ervaringen met de Nexus naven zijn ook niet van die aard dat ik verwacht dat je er echt veel kilometers mee kunt afleggen (totale levensduur). Het voordeel is dan weer dat het een goedkope en vlot te verkrijgen naaf is. Een Rohloffnaaf hoort ook tot de mogelijkheden (een NuVinci lijkt me ook nog wel wat).
Een open ketting schreeuwt "veel onderhoud", wat tegenstrijdig is met reizen en dus lange afstanden. Geloof me, ik heb met de Alleweder ervaren wat dit inhoudt. Rampzalig is het niet, maar een afgeschermde ketting (binnen de romp, bijvoorbeeld) is een groot voordeel: minder onderhoud en een veel langere levensduur.

Toch is het een interessant concept: met de buiten de romp staande, grote wielen en het kantelsysteem (passief, volgens het principe van de "metacentrische hoogte") wordt weer een andere weg bewandeld, een andere combinatie getest. Ook de melding dat hier niet zozeer op snelheid, maar op rijcomfort gefocust wordt, én het feit dat daar interesse voor bestaat, toont aan dat niet elke velonaut dezelfde accenten legt.

Eigenlijk lijkt dit concept meer op een overdekte trike dan op een velomobiel zoals we ze kennen in de Lage Landen. Dat is ook wel mooi, dat een eigen weg bewandeld wordt en niet gekozen is voor de variatie op een thema. Het is geen "afgeleide van", maar een heel eigen ontwerp.

Prijs: € 9500

6 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Zeker een markt te vinden voor zoiets, maar ik vind het goed betaald voor een slechte afwerking, open kettingen staan zeker niet op het verlanglijstje van velonauten!
    Gewicht zal beproeft moeten worden, lijkt me erg laag als ik de vrij massief uitziende stuurinrichting zie, en dan komen er ook nog een Schlumpf en een niet al te lichte versnellingsnaaf in.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant concept. De kettingtransmissie lijkt me alleen op deze manier erg onrendabel, zoals je al schrijft. Bovendien vraag ik me af of het continu bekogeld (kunnen) worden door wegbedekking nu wel bijdraagt tot het "comfort". Maar daar zouden wielkasten om kunnen natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan aan mij liggen, maar ik zie er meer een kano met wielen in. En dan wel een erg dure. 9500 euro voor een spartaans afgewerkte bak met goedkope nexus versnellingsnaaf en verder eigenlijk niks: ja sorry hoor, maar ik denk niet dat dat veel gaat verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het duurste in de hele productie de mal voor de stroomlijn. Of je er nu 5 rompen mee maakt of 50, de prijs van de mal blijft gelijk en moet terugverdiend worden (mallen gaan natuurlijk niet eindeloos mee). Dat zou wel eens een deel van die hoge prijs kunnen verklaren. Er zitten wel enkele originele ideeën achter, zoals het kantelsysteem, de wielen buiten de stroomlijn en de verwijderbare koffers. Het lijkt me ook niet dat de producent mikt op grote verkoopsgetallen. Als ik het goed begrepen heb, ging het om een concept voor hemzelf, waarna enkele zegden: "ik wil er ook een".

      Verwijderen
    2. Ja, maar als je door zo'n hoge stuksprijs te hanteren niks verkoopt verdien je die mal niet terug. Het kantelsysteem mag dan origineel zijn, aan die meerprijs vraag ik me af wie dat er voor over heeft.

      Maar goed, iedereen staat vrij te ontwerpen en produceren wat hij wil natuurlijk. Ik denk alleen niet dat dit product veel verkocht zal worden. Niet aan deze prijs althans.

      Verwijderen
    3. Daar kan ik je helemaal in volgen. Het ging me vooral om de technische oplossingen, de eigen weg die bewandeld wordt. Ik kreeg de indruk dat het de ontwikkelaar ook niet ging om verkoopsucces, maar dat er anderen zegden "ik wil er ook eentje". Dan kun je natuurlijk vragen wat je wil.

      Verwijderen