vrijdag 27 juni 2014

Wie begrijpt ze nog?

Iedereen heeft toch een auto? En iedereen kan toch rijden?

Deze week. Zone 30. Een smalle straat (Gentbruggestraat in Sint-Amandsberg), met fietssuggestiestroken sinds zeer recent.

Ik: met de Orca, rijdend over de brug die Gentbrugge met Sint-Amandsberg verbindt. En neen, dat is geen kilometerslange brug, maar een korte. Even omhoog en zo weer naar beneden. Zone 30, ter herinnering. Dus: als je omhoog rijdt, kun je niet zien of er verkeer van de andere kant komt.

Achter mij: een blauw-met-gele Renault Clio (denk ik) van een in de regio gekende organisatie voor thuisverpleging. Die verplegers (M/V) zijn altijd gehaast. Wellicht teveel patiënten af te handelen op te weinig tijd. Zone 30? Niet voor thuisverpleging!

In de bergop (ik rij 30) volgt een eerste inhaalpoging, snel onderbroken wegens
a. een opdoemende tegenligger
b. een velomobiel die niet uiterst rechts houdt (niet toevallig)

We rijden verder, de Renault Clio een haartje verwijderd van de achterkant van de Orca.

"Opzij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats... (etc)"

Ergens over de brug volgt een tweede inhaalpoging, alweer schielijk onderbroken door een tegenligger. Bizar, want deze straat is recht. Je ziet ze al van ver komen. Misschien heeft het feit dat de velomobiel plots wat sneller ging rijden ermee te maken? Ik heb namelijk geen zin om gesandwicht te worden tussen een voortsnellend kinetisch wapen en een betonnen stoeprand.

Uiteindelijk, net voor een kruispunt, met een grote bestelwagen aankomend van de tegengestelde richting, beslist de haastige thuisverpleger (M/V) toch plankgas te geven. Zone 30? Telt niet.

Het verloopt zoals ik ingeschat had: de bestelwagen vertraagt niet. De Clio ook niet. Die wijkt natuurlijk uit naar rechts, waar een Orca al een hele poos voor de haastige thuisverpleger (M/V) reed. Het kan dus niet dat die me niet gezien heeft. Het blauwgelakte staal komt dichter. Gelukkig beschikt een Orca over een echt luide claxon en werken de remmen goed.

De Clio raast, zonder vertragen, over de vijfhoek, op weg naar de volgende patiënt. Zou het personeel van de organisatie voor thuisverpleging een secundaire opdracht hebben? Zouden ze echt zelf voor extra patiënten zorgen?

Dan stond vorige week in de actualiteit dat kinderen op de fiets 63x meer risico lopen in het verkeer. Hoe zou dat toch komen?

5 opmerkingen:

  1. Misschien had die persoon een spoedoproep van een oudje die op zo'n knop gedrukt heeft.

    Als ik niet ingehaald wil worden met de fiets (als het dus niet kan) ga ik gewoon middenop rijden; gewoon alle ruimte blokkeren.

    Voor bumperklevers zou zo'n remlicht nog wel handig zijn. Dan kun je dat even aan laten gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eksaarderijweg, de brug over de R4, daar ga ik elk dag over. En telkens er een auto achtermij komt, halen ze me zonder pardon op de brug in. De witte middenstreep geldt voor hen niet, ook al zie je helemaal niet of er iets aankomt. Al een paar keer geweest dat het niet veel scheelde, omdat inhaler en tegemoetkomende auto niet wilden wijken, gelukkig bleef de inhalende auto links rijden zodat ik niet geklemd werd. Maar het is er afwachten tot wanneer er eens 2 frontaal op elkaar inhakken. Het ergste is, de max afstand van volle witte lijn is amper 80 meter. En de meesten gaan na de brug direct linksaf en daarvoor moeten ze ook weer vertragen.

    Maar op lange rechte wegen ook al meegemaakt dat een auto toch wil inhalen terwijl je ziet dat er te weinig plaats is om het nog veilig te doen (vanwege aankomend verkeer). En dat beide voertuigen zonder verpinken de weg verder volgen en gewoon recht op elkaar willen inrijden en op het laatst maar net de inhalende auto naar rechts kan. Gelukkig hielden ze steeds rekening met mij. Maar ik moet er ook niet aan denken dat zo 2 op elkaar inhakken vlak voor of naast mij. Want dan deel ik ook in de brokken.
    Ik begrijp echt niet wat zo een mensen bezield. De laatste maanden hebben we veel zware ongelukken op ons bord gekregen, maar het deert hen blijkbaar niet.

    Het is echt niet zo verwonderlijk dat ik een camera op mijn helm draag.

    Als je eventueel een nr. plaat hebt zou ik het toch even doorgeven (samen met plaats en tijdstip).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je met die VIJFHOEK het kruispunt halverwege de Gentbruggestraat bedoelt dan neemt de persoon in de auto een heel zwaar risico, want niet alleen ik, maar het merendeel van de autobestuurders nemen daar ook de voorrang aan rechts en dan zou het met de Clio en inhoud wel eens heel snel gedaan kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lap, daarnet nog bijna omver gelopen door een jogger. Op de fietsers-, voetgangersbrug over het Keizerpark was de jogger wandelaars aan het inhalen, maar die laatste moest en zou hij ook inhalen vlak voor mijn neus, ik reed zover rechts dat ik bijna de brugleuning raakte. Op een paar cm na miste hij mijn pedaal, dat doordat hij die wandelaar opzij heeft geduwd, anders hakten we gewoon op elkaar in.

    BeantwoordenVerwijderen