donderdag 24 december 2015

Oogverblinding - letterlijk

Onlangs kreeg Fietsersbond Gent de zoveelste klacht binnen over 'fietsninja's': fietsers die onverlicht de binnenstad 'onveilig maken'. Dat is natuurlijk geen Gentse exclusiviteit: overal ter wereld blijkt een flink aantal fietsers verlichting overbodig te vinden.

Dit gaat echter om het omgekeerde. Vooral op het jaagpad kom ik ze weer tegen, nu ik in het donker naar het werk en weer naar huis fiets: fietsers met overdreven sterke verlichting, die dan ook nog slecht ingesteld is. Juist: alweer die verdomde 'Chinese lichtkanonnen'. De race is nog altijd gaande. Waar een degelijke fietslamp zowat tussen 500 en 1000 lumen levert, gaat het daar om minstens het dubbele.


Foto: bicycle paper
Vooral racefietsers lijken er een zwak voor te hebben. Dat is wel logisch: je ziet er genoeg mee, je klikt zo'n lamp op je stuur enkel als het nodig is en het kost ook weinig.

Waar die fietsers geen rekening mee houden, is dat zo'n rotatiesymmetrische lichtbundel eigenlijk heel veel licht verkwist, dat die bedoeld is voor helemaal alleen off road rijden en vooral: dat je daarmee alle tegenliggers verblindt.

Een koppel racefietsers kom ik elke ochtend tegen. Eén van beide rijdt ook met zo'n schijnwerper. Ik zag geen steek meer, maar nadat ik enkele keren met mijn eigenste recht vooruit gerichte Cyo liet merken wat zijn lamp doet, richt hij die nu elke keer netjes naar beneden bij het kruisen (en ruim vooraf). Hopelijk doet hij dat ook voor andere kruisende fietsers.

De meerderheid (gelukkig is het absoluut niet druk op zo'n jaagpad) doet dat niet; die verblinden lustig alle tegenliggers. Ik vermoed dat ze zelfs niet door hebben welk effect hun koplamp heeft.

Is dat echt nodig?
De Cyo's in de Orca zijn ruim voldoende. De reflectie van verkeersborden zie ik al op 500 m afstand (met de rechtse lamp, die functioneert als schijnwerper).
Jawel: 500 m. Met een BuM Cyo. Die levert een paar honderd lumen (BuM werkt met lux: de hoeveelheid licht gemeten op een bepaald oppervlak op een gegeven afstand) en dat blijkt ruim voldoende. Een goede optiek en correcte afstelling doen de rest.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Om te beginnen: Mooie verandering van je header!
    Wat de verlichting betreft: je hebt helemaal gelijk! Maar als gebruiker van ook een paar van dergelijke "lichtkanonnen" wil ik daar toch nog iets aan toevoegen. Ook de beide standaard lampen in de Strada zijn voor mij meestal genoeg, enkel als het regent en echt donker is, zoals nu in de winter is een extra lampje toch wel welkom. Mijn rechtse bijzet lamp bij de spiegel (800 lumen) gebruikt ik als "bermlamp, om zo de wegkant zichtbaar te houden. Die is dan ook schuin omlaag gericht en verblind niemand. De linkse is een ander verhaal, die is 1200 lumen sterk en fungeert als schijnwerper. Die is wel degelijk verblindend en dat is ook de bedoeling. Niet dat ik zo haatdragend ben tegenover m'n medeweggebruikers, maar de meeste Noren zijn vriendelijk gezegd "ezels". Zowel met de auto als met de fiets merk ik dat vooraf dimmen als je iemand in de verte ziet komen niet werkt. Als ze je niet zien dimmen heb je niet gedimd, dus blijven zij ook groot licht voeren. (Een Noor die langer vooruit kijkt dan z'n neus lang is heb ik nog niet ontmoet.....)
    Met andere woorden: Als je ze eerst je groot licht laat zien en vervolgens dimt, dan dimmen zij ook. Anders rijden ze vrolijk verder met die soms gigantische bouwlampen op die bussen, vrachtwagens en pick-up trucks.
    Door dat soort verblinding ben ik al eens in de greppel naast de weg terecht gekomen met de nodige schade ten gevolge.
    Daardoor is mijn gedrag nu zoals het is, en dat zal niet veranderen voorlopig.
    Het is jammer, maar het is niet anders. Hier geld eigenlijk een soort oog om oog, tand om tand wat dat aangaat.
    Maar zoals ik begon, je hebt natuurlijk wel gelijk, een beetje aanpassing en inlevingsvermogen in anderen zou velen sieren!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, precies om die reden experimenteerde ik vorig jaar met mijn 1200 lumen lichtkanon op de 'lichtmast' van de Orca. Dat werkte ook prima als signaal, maar uiteindelijk was het sop de kool niet waard. Andere omstandigheden, he.

      Verwijderen
  2. Het lijkt wel of fietsenmakers en -fabrikanten helemaal niet op de afstelling van lampen letten. Die 500-1000 lumen lampen zijn uit de buitencategorie, maar ook de gewone e-bike heeft al een LED lamp waarmee je stevig kunt verblinden. En ze staan zelden goed afgesteld. Nog hinderlijker zijn brommers. Die hebben wel dimlicht, maar de dimwitten op die dingen kunnen dat knopje meestal niet vinden waardoor ze altijd met groot licht rijden.

    Ik rijd ook met twee koplampen (ik ben ooit begonnen met één). Eén lamp staat normaal afgesteld, en is ook voor een laag zittende mede-velomobilist niet verblindend. Ja, dat weten twee velomobilisten nu van elkaar. De andere lamp is om duidelijk te maken dat er iets mis is: of een tegenligger verblindt me, of ik heb meer licht nodig om te zien of er iemand zonder licht rijdt. Er zijn punten op mijn woon-werk route waar ik een bermlamp zou kunnen gebruiken, maar blijkbaar niet zo nodig dat ik daar ook actie op heb ondernomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Maarten; Tegenwoordig is het inderdaad steeds gekker aan het worden, er zijn al "lichtbakken" te koop tot 4000 lumen! Daar kun je werkelijk mee gaan stropen.......
      Brommers zijn niet alleen met dat niet weten vinden van hun dimlicht, ook motorrijders zijn daar "goed" in. Met de camper was het zelfs eens overdag irritant om motoren te ontmoeten, die reageerden trouwens ook totaal niet op mijn grootlichtsignalen. Oostindisch blind?
      De 2 koplampen in de Strada staan ook afgesteld zoals jij beschrijft, dat werkt normaal prima, hoewel tegenliggers met grootlicht er minder goed op reageren dan op het "lichtkanon". Maar in de winter heb ik toch wel geregeld een extra lampje nodig, zeker op de totaal onverlichte gedeelten. Die bermlamp is voor mij onmisbaar, hoewel die eigenlijk altijd op halve sterkte staat. (400 lumen is genoeg voor mijn doel)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Uiteraard: hier in de randstad is het nooit echt donker.

      Verwijderen
  3. Herkenbaar, overigens las ik pas nog dat het in Nederland verplicht is dat je verlichting recht naar voor voren schijnt (geregeld in RVV). Voor ons velomobielrijders betekent dat dus vaak dat we de volle laag van voren krijgen. Zelfs een normale koplamp kan dan al verblinden heb ik gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nagel op de kop, dit stukje :-)
    ook op jaagpad leuven - Mechelen kom ik dezer dagen een boeiende mix tegen van "mede-jaagpad-gebruikers".
    Sommigen doen hun hun uiterste best om volledig in de nacht op te gaan, vaak nog vergezeld van een zwarte hond... Sommige fietsers hebben zodanig minuscule lampjes dat ik me afvraag of ze niet beter met een kaars op stap zouden gaan, en dan zijn er nog de wielertoeristen met lichtkanon.
    Voorlopig nog geen ongelukken gehad, maar zorgt toch telkens weer voor de nodige extra adrenaline...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn collega bukker rijd ook dagelijks langs de schelde waar jij rijd en klaagde ook over de verblindende lichtkannonnen. Heeft hij er zelf ook eentje gekocht om te concurreren

    BeantwoordenVerwijderen