vrijdag 10 juni 2016

Ventilatie in de E-Orca

De zomer komt eraan. Op warme dagen transformeert elke velomobiel in een sauna. Daarom waarschijnlijk zitten er afvoergaatjes in de bodem: zo kan het zweet weg.

Omdat alle velonauten dit fenomeen kennen, zijn er ook meer creatieve geesten die er een oplossing voor zoeken. Soms zit de creativiteit bij de ontwerper, de fabrikant; soms bij de gebruiker. Die laatste moet dan een achteraf-oplossing vinden.

Fietser.be, bijvoorbeeld, biedt als optie een neus met 'SPAI' aan: 'stagnation point air intake'. Klinkt goed, niet? Het betekent dat er lucht binnengehaald wordt op een punt waar dat de stroomlijn het minst beïnvloedt.
Daniël Fenn nam dat idee over in de DF, waar vooraan ook zo'n gat zit.

Foto: Intercitybike
In een Orca kan dat niet: de constructie is anders en de lampen zitten in de weg. Ik bedacht een 'wat als': wat als je een tweede deksel hebt, waar je de zijkanten uit weghaalt?

In oranje: weg te halen (originele foto: Flevobike)
Je kunt namelijk niet zomaar het deksel verwijderen, want daar zitten bijvoorbeeld de spiegels in.
Met wat verder nadenken, kwam ik tot het besluit dat het wellicht weinig zou uithalen. Dat is namelijk het deel waar de romp 'verjongt' (smaller wordt). De luchtstroom zou weinig afkoeling geven. Dat werd bevestigd door Arjan Vrielink, toen ik onlangs bij Flevobike was en wat mogelijkheden met hen besprak.

Maar Flevobike had natuurlijk ook een oplossing. Pasklaar. Die werd me vorig jaar in oktober al bezorgd, maar dan was de zomer voorbij en dus had ik weinig zin om koude lucht in de velomobiel te laten stromen.

Nu kan het weer wel.

Dit is wat geleverd werd.

Luchthapper, by Flevobike
Een stuk plastic, 3D geprint. Klik je simpelweg vooraan op de opening. Zo:


De foto hierboven toont meteen een probleem: het minivizier combineren met de luchthapper is geen goed idee. Het vizier leidt de lucht omhoog, wat op het vlak van windgeruis (of gebulder op hogere snelheid) een enorme verbetering betekent. Dat houdt ook meteen in dat de luchtstroom naar die happer onderbroken is. Werkt niet.
 
Binnenin geeft dit het volgende:


De luchthapper zonder vizier doet wel wat hij moet. Het uitzicht ervan vanuit diverse hoeken zie je hieronder.


Ik kan je al zeggen: het werkt. Het werkt prima. De lucht wordt binnen in de Orca geblazen en geeft minstens een frisser gevoel. Het is geen airco, maar afkoeling is er wel.

9 opmerkingen:

  1. Laatst zag ik dit https://youtu.be/jPuh8IFbIzQ
    Zou dit idee in een vm toegepast kunnen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je goed kijkt doet die luchthapper van Jan/Flevobike dat al, hij vernauwd tot een heel dunne doorgang waar hij met een knik aan het instapgat gehangen wordt :-))

      Desalniettemin is het niet hezelfde als een gat in de neus. Een gat in de neus zorgt voor een luchtstroom doorheen de hele velomobiel die verse droge lucht toevoert en klamme zerzadigde lucht afvoert. Daardoor kun je beter transpiratievocht aan de omgevingslucht verdampen, omdat droge lucht meer vocht kan opnemen dan verzadigde lucht. Ik heb het met mijn zelfgezaagde gat ook een stuk minder benauwd. Niet omdat er nu zoveel koellucht doorheen komt, maar omdat duielijk merkbaar is dat een luchtstroom de verzadigde lucht continue afvoert en dat is belangrijk in een voertuig waarbij de motor zich koelt met transpiratievocht verdampen op de huid.

      Verwijderen
  2. verkoopt Flevobike die luchthapper (al)? Heb eens op hun website gekeken maar niet direct iets gevonden... Gebruik Orca nog maar enkele weken voor woon werk verkeer, maar zonnetje van laatste week gaf al een voorsmaakje van wat het in de zomer zou kunnen worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed van niet. Je kunt ze daarvoor eens mailen of beter nog: bellen. Dan weet je het direct. De website heeft ook al wat achterstand opgelopen, wegens de grote drukte daar.

      Verwijderen
  3. ivm probleem met vizier: nog niemand geprobeerd om dat aan de voetgaten op een of andere manier te bevestigen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt een luchthapper onderaan? Niet een vizier, vermoed ik. Die zou er dan onderuit moeten komen en dan riskeer je veel sneller dat je ergens blijft steken. Maar het zou wel kunnen helpen.
      Oplossing van Harry Lieben (Mango) is ook niet slecht: een opening achteraan, om de lucht wel te kunnen laten.

      Verwijderen
    2. Jan, heb je een link naar de oplossing van Harry? Ik heb gezocht, maar kan alleen vinden dat hij een gat voorin heeft met een slang er aan.

      Extra ventilatie lijkt me heerlijk. Nu heb ik binnen het uur m'n rug helemaal nat. Eigenlijk raar dat daar 'off factory' al niet meer naar is gekeken.

      Verwijderen
    3. Helaas, niet direct, neen. Da's al een poos geleden. Ik weet ook niet meer of hij dat op zijn blog postte of via Facebook... Ik herinner me dat hij in de staart een opening maakte. Qua luchtweerstand maakte het niets uit, maar er werd wel een luchtstroom gecreëerd tot achterin.

      Verwijderen
  4. Dat klinkt wel goed. Of van die venturi roostertjes aan de zijkant achter het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen