Productiestop
Op de site van Flevobike staat de Orca nog wel vermeld, maar een prijs is niet meer te vinden sinds deze zomer. Het was aangekondigd: bij Flevobike hadden ze twijfels over de rendabiliteit van de productie. Dat meldden ze me in mei al, toen ik voor onderhoud van mijn Orca bij Flevobike was.Het leek erop dat elke geproduceerde Orca het bedrijf geld kostte en dat kan niet, want een bedrijf moet financieel gezond blijven. Dus zou alles herbekeken worden en ondertussen werd een bestel- en productiestop ingelast.
Tijdelijk niet beschikbaar (foto van de 'maidentrip' van E-Orca nr 36) |
Nieuwe productie
Vorige week liet André Vrielink me weten dat ze er ongeveer uit zijn: de productie wordt verplaatst naar Velomobiel Roemenië, waar -als ik het goed heb - de Quest, Quest XS, Quattrovelo en Milan al gebouwd worden.Ter herinnering: tot voor kort werden de drie bovendelen in Tsjechië gemaakt, de onderkuip werd in Dronten gefabriceerd, een aantal componenten werden ook daar gefreesd en in de buurt gecoat, waarna de assemblage in Denemarken gebeurde. Er hoeft geen tekeningetje bij om te beseffen dat dit logistiek handenvol geld kost en veel tijd in beslag neemt.
Een deel van de mal voor de onderkuip |
Rationaliseren dus. De productie concentreren op één plaats. De Vrielink brothers (of minstens één van hen) trekken binnenkort naar Roemenië om het hele proces ter plaatse door te nemen, waarna weer Orca's gebouwd kunnen worden. Daar kruipt tijd in. Wellicht moeten de mallen voor de onderkuip en de oven om die te maken ook naar daar verhuizen. En dan zullen de subframes ook daar gelast worden.
Maar er worden dan weer Orca's geproduceerd!
Dat betekent dat Velomobiel Roemenië zowat het VM-equivalent wordt van NedCar zaliger, waar Volvo's (ex-DAF) en Mitsubishi's door elkaar geassembleerd werden. Van zo'n samenwerking wordt iedereen beter.
Prijs
Het minder goede nieuws: ze zullen duurder worden... Hoeveel, dat weet ik nog niet, maar de prijs gaat wel degelijk omhoog. En ja: een Quest, Quattrovelo of andere DF zijn wel zeker wat goedkoper, maar dat zijn dan ook heel andere velomobielen. Flevobike heeft altijd al de gewoonte gehad om veel specifieke onderdelen te gebruiken. De keuze was altijd: 'enkel het beste is goed genoeg'. Die Rohloffnaaf bijvoorbeeld en de prijzige e-ondersteuning. Die laatste werkt in mijn exemplaar al 35.000 km zonder hapering. Er zijn waarschijnlijk heel weinig pedelec-aandrijvingen die het zo lang uithouden (en weinig pedelecs die zoveel kilometers afleggen).Nog dit: het kan anders zijn in Nederland dan in België, maar bij Fietser.be is me altijd al gezegd dat de meeste velomobielen die verkocht worden minstens 9.000 euro kosten. Er komen altijd opties bij, extraatjes die centen kosten. Dan moet je voor jezelf ook eerlijk zijn en niet de basisprijs nemen, maar wat je echt betaald hebt. Zoals ik bij de aanschaf van mijn Orca al becijferde: indien je een andere velomobiel op dezelfde manier uitrust, kom je zowat op dezelfde prijs uit. Het verschil is wel duidelijk: bij een Orca is goedkoper niet mogelijk, terwijl dat bij zowat elke andere velomobiel wel kan.
Ik heb me de aanschaf in elk geval nog geen moment betreurd.
Samengevat: vanaf 2017 kun je weer een (E-)Orca bestellen en vanaf het voorjaar zal de Orca weer leverbaar zijn, maar dan aan een hogere prijs.
Mooi dat de productie doorgaat. Niet zo lang geleden waren er plannen voor een vierwieler die tegen lage kosten geproduceerd zou moeten kunnen worden. Een totaal ander concept dan de Orca dus. Dat laat nog even op zich wachten?
BeantwoordenVerwijderenDe stelling van Flevobike was: wij zorgen voor het ontwerp, maar zoeken een investeerder en een bedrijf met voldoende productiecapaciteit, zodat de prijs laag genoeg kan. Noem het een ideaal, maar op die manier moet er wel een markt voor zijn. Dat zal dus nog wel even duren , vermoed ik.
VerwijderenEen hele opluchting dat het Orca verhaal verder gezet wordt :-) Heb nog geen km spijt gehad van mijn aankoop, maar vreesde nu toch even van met een "eindereeks" (en dus beperkte support) te eindigen ...
BeantwoordenVerwijderenMijn XS was inclusief alles toch echt geen €9000,- Toen ik de fiets betaalde was ik net geen €7.500,- kwijt.
BeantwoordenVerwijderenVind ik toch nog wel een aanzienlijk verschil. Van die €1500,- kan ik nog heel wat jaren onderhoud, banden, kettingen, tandwielen, kleding, enz. enz. betalen.
Dat is goed mogelijk. Je kunt bij Alligt ook een Alleweder kopen voor veel minder. Het gaat erover dat Brecht, bij Fietser, stelt dat de meeste - dus niet allemaal - verkochte velomobielen minstens 9000 euro kosten. Zoals ik ook zei: het kan zijn dat dit in Vlaanderen en Nederland verschillend is.
VerwijderenZelfde hier: alle opties erop en eraan en voor de carbon XS-versie 7600 euro kwijt. Misschien bedoelt Brecht dat ik dan nog geen motor en accu heb, dat klopt inderdaad. Dat was geen optie.
VerwijderenHet is inderdaad zo dat de meeste WAWs tegenwoordig verkocht worden als forensvoertuig. Dan worden ze bijna standaard met een Bafang middenmotor uitgerust en dat drijft natuurlijk de prijs op. Er zijn in Vlaanderen (en bij onze Waalse broeders) toch heel wat meer heuvelachtige regio's dan in Nederland en ook dat kan een verklaring zijn voor dat verschil.
VerwijderenKleine aanvulling Jan: naast de genoemde fietsen komen ook de Strada, DF en DF XL uit Roemenië. Alleen de eindcontrole wordt in Dronten verricht. Van de Milan weet ik het niet, misschien komen daarvan alleen de bodies uit Roemenië.
BeantwoordenVerwijderenBedankt, Marc. Dat wordt al een behoorlijke lijst!
VerwijderenEen nieuwe Carbon Quest XS is €7450.
BeantwoordenVerwijderenDan nog even doortellen;
2e koplamp (enkele koplamp geen eens legaal...); +€100
2e accu; +€50
trekhaak; +€50
90mm trommels; +€25
Tilbeugel; +€10
=€7685
Nog wel een stuk van 9K vandaan ja. :+
Als de seriegrootte naar zeg maar 100K per jaar zou gaan, want zou een VM dan gaan kosten? :+
BeantwoordenVerwijderenDat is waar Flevobike op mikt: massaproductie en navenante prijzen. De vraag is dan of er een markt is hiervoor. Ik vermoed dat de tijd nog niet rijp is, maar het zal niet lang meer duren. Velomobielen moeten dan wel iets worden dat algemeen aanvaard wordt. Het is wellicht omdat dit voor ligfietsen niet het geval is, dat ze een randverschijnsel blijven, terwijl de pedelec wel doorgebroken is.
Verwijderen