zaterdag 8 april 2017

Voorjaarsbeurt

Bijna half april. Sneeuwen zal het niet meer doen. Vorst kan hooguit nog 's morgens vroeg voorvallen. Het is dus het moment om de Orca klaar te maken voor de betere tijd van het jaar.

Eerst werd de buitenkant met een sopje afgesponsd. Dat was nodig, want het avontuur in Merelbeke van enkele weken geleden had nog altijd veel sporen nagelaten en veel gewicht van aangekoekte modder.

De lichtvin ging er ook af. Op klaarlichte dag zie je toch niets van de ledstrips erin. Die doen dan niets meer dan stroom verbruiken.

Daarna waren de voorwielen aan de beurt: de Marathons werden gewisseld voor mijn favoriete Trykers. Ja, die zijn kwetsbaarder, maar ook comfortabeler en de zijdelingse grip is zoveel beter.
En terwijl de wielen eruit gingen, kon ik ook de wielkasten schoonmaken.


Zand en aarde uit de wielkast


Ondertussen keek ik ook de rechter rem na: de hendel kon ik bijna tot tegen de stuurknuppel trekken. Daar was meteen duidelijk dat hier een zwak punt zit. Een hele poos geleden werd de stopper rechts vervangen, want die bleek toen helemaal ingesleten te zijn. Nu was het weer zover!


Versleten stopper (vorige keer)

Alweer versleten
Gelukkig had ik nog een reservestuk liggen. De Orca kan er weer tegen.

Bij de andere fietsen is dit niet nodig: de Trek toerfiets gebruikte ik de hele winter met slicks (Conti SportContact); de Seiran bracht de winter door op Kojaks - ook slicks dus - en ook de Birdy kreeg geen bandenwissel.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Zou je in plaats van de standaard stoppers geen spatbordboutjes kunnen gebruiken?
    Het voordeel daarvan is dat je aan twee kanten stalen sluitringetjes kunt aanbrengen die waarschijnlijk langer mee gaan (met een borgmoertje er op).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wacht even, het tonnetje aan het einde van je remkabels verslijt(!)? Dat heb ik echt nog nooit gezien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan ook wat foto's bij van het e.e.a. CV!
      Zouden die dan gefotoshopt zijn?

      Verwijderen
    2. Nee. Maar volgens mij is dan het tonnetje gewoon te kort. Al moet ik bekennen dat ik nog niet echt in detail gekeken heb naar hoe dat bij die 90mm enkelzijdige trommels zit.

      Verwijderen
    3. Zouden er dan meerdere maten zijn voor die tonnetjes? Ik dacht dat dit een standaardcomponent was voor alle SA trommelremmen...

      Verwijderen
    4. Toen ik laatst zo'n ding nodig had, omdat er bij de remkabels die ik gekocht had niet zo'n ding zat, had de Halfords twee soorten;
      https://www.halfords.nl/simson-simson-schroefnippel-6x14mm.html
      https://www.halfords.nl/simson-simson-schroefnippel-8x15mm.html
      6x14mm en 8x15mm. De oude die aan de oude kabel vast zat, was eerder 7mm. Hoe dan ook raakt het boutje / schroefje in geen geval de arm die aan de trommel zit, waardoor slijtage zoals in jouw foto gewoonweg niet kan. Dat is dan bij een SA trommelrem uit de jaren '80. Wat precies de standaard van SA is durf ik niet te zeggen. En ik heb bij mijn Mango+ ook nog niet op die plek gekeken.

      Verwijderen
    5. Het is ook niet dat het ding de arm raakt. Het lijkt me eerder dat de uitgeoefende kracht niet loodrecht op dat stoppertje gaat of dat er teveel speling is tussen de ankerplaat en de stopper, waardoor die scheef trekt. Na verloop van tijd leidt dat tot slijtage met de hierboven geïllustreerde gevolgen.

      Verwijderen
  3. Maar het probleem is toch dat dat boutje / schroefje verslijt? Bij mijn jaren '80 fiets zit dat schroefje juist nergens tegenaan. Het ronde tonnetje is daar veel langer.

    BeantwoordenVerwijderen