vrijdag 7 juli 2017

Flevobike Orca - nieuws

Woensdagavond kwam iemand de Orca bekijken. Neen: ik ga hem niet verkopen, maar Seb wil zelf ook een velomobiel en de E-Orca is een zeer waarschijnlijke kandidaat. Alleen: op dit moment kun je die niet testen bij Fietser.be omwille van de productiestop en omdat Flevobike de prijzen herberekend heeft. Nog even geduld dus.

Testen ging niet: Seb is minstens een een kop groter dan ik en een Orca 'even' afstellen zit er niet in. Het zitje verzetten gaat makkelijk, maar de trapas is een ander verhaal...

Enfin, hij zei me dat de prijs nu weer te vinden is op de Flevobike site. Hij had gelijk!


Er zijn wel wat zaken veranderd.

Het belangrijkste is dat er nu een ander type accu gebruikt wordt voor de ondersteuning: de 36V (eigen) Flevobike accu is verdwenen. Nu wordt een 48V accu gebruikt van een externe fabrikant. Belangrijk is ook dat de capaciteit verhoogd is van 500 naar 678 Wh (14,5 Ah). De actieradius is dus groter geworden.

Van de 70 mm trommelremmen is geen spoor meer: nu is 90 mm de standaard geworden. De accu voor de verlichting is nu meteen 12V. Vroeger werd als basis een 6V systeem aangeboden, maar in de praktijk werd het steeds 12V.

De basisprijs bedraagt 8.550 euro, maar je moet bedenken dat je er voor die prijs meteen een Rohloffnaaf bij hebt. Daarnaast heb je nog heel wat opties, waarbij de ondersteuning de belangrijkste is. Naar mijn mening is die bij een Orca onontbeerlijk.

De bron: Flevelo Duitsland en Flevobike.nl

14 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel. Die maakte ik toen ik de Orca (toen nog zonder 'e') van Dronten naar huis fietste, ondertussen al dik drie jaar geleden.

      Verwijderen
  2. Hoi Jan,

    Ik vind 8550 Euro voor zon fiets eigenlijk best goedkoop.
    Goed trouwens dat men van 70 mm remmen is afgestapt. Zeker als je bedenkt dat een fiets nog wel eens in het buitenland komt, waar minder als 90 mm niet verantwoordelijk is.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meningen zijn verdeeld: Brecht (fietser.be) stelt dat hij amper of geen verschil merkt tussen 70 en 90 mm. Het is vooral wachten op een goede oplossing voor het toepassen van schijfremmen. In de QV is dat prima aangepakt, maar die oplossing kan niet bij andere velomobielen.

      Verwijderen
  3. De 90mm trommelremmen zijn nog steeds niet heilig. De bekabeling is nog steeds naar, de remschoenen happen nog steeds, ze kunnen ongelijkmatig slijten.

    Goed om te zien dat 12V nu standaard is. Als 90% een bepaalde optie toch kiest, is het wellicht logisch het standaard te maken. Maarja, Sinner trekt kennelijk ook nog steeds klanten met een basisprijs excl... wieldoekjes, knipperlichten, etc. etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft een mooie fiets, maar als ik 8500 te besteden had voor een nieuwe VM zou ik eerder kijken naar een QV. Die heb je voor 8500 met een Mountaindrive en kinderzitje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, maar de grote meerderheid van de Orca's gaat de deur uit als e-Orca. Op dit moment is er nog altijd geen enkele andere velomobiel die aan het niveau van de assistentie van de Orca kan.
      Het blijft natuurlijk een keuze: hoef/wil je geen ondersteuning, dan zijn er veel alternatieven.

      Verwijderen
    2. Wat ik me dan afvraag; rijden die mensen dan met ondersteuning tot stiekem 35 km/h ofzo?

      Want met een VM rijd binnen no-time 25 km/h, ook zonder motor. Met een Q/QV/S/M(+) nog eerder dan een Orca zelfs.

      Verwijderen
    3. Vanuit Belgisch perspectief bekeken: volgens de Europese wetgeving valt een velomobiel steeds onder de regels van de pedelec, ongeacht de ondersteunde snelheid. Dit is bevestigd in de uitspraak van een politierechtbank. In principe geldt datzelfde voor heel Europa, aangezien de Europese wetgeving boven de nationale staat. Dus: ja, er kan boven 25 km/u ondersteund worden, zonder in overtreding te zijn.
      Daarnaast moet je ook bedenken dat het niet overal vlak is. Wie in de Vlaamse Ardennen woont (of de echte Ardennen), met hellingen tot 10%, heeft zeker voordeel van die ondersteuning. Of wie zijn velomobiel vaker in stadsverkeer gebruikt (waar de Orca goed tot zijn recht komt) en dus voortdurend moet stoppen en weer op gang komen.

      Verwijderen
    4. >25 km/h ondersteunen, zonder kentekenplaat?

      Verwijderen
    5. Jawel, want het blijft voor de wet een gewone pedelec. Het probleem is dat dit erg ingewikkeld geformuleerd is en je moet een agent maar zien te overtuigen, een keer je tegengehouden wordt. Dat is mij gelukkig nog nooit overkomen met de velomobiel (ook niet met een andere fiets).

      Verwijderen
  5. Hi Jan, als Seb naar leuven wil komen voor zijn testrit, mag hij die van mij altijd eens proberen. Bij mij staat trapas in de verste positie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Jan, nog bedankt voor alle de inlichtingen...

    @Bart, ik ben inderdaad geïnterreseert... �� heb je ook een eOrca ? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bart,

    Je kan me een mail naar huisvanstro@gmail.com doorsturen ;-)

    Bedankt

    Seb

    BeantwoordenVerwijderen