dinsdag 24 oktober 2017

Even voorstellen: Heinzmann PAN eTR-U

Deze keer geen ligfiets, maar het andere deel van het 'package deal': een elektrische fiets. In dit geval een pedelec: ondersteund tot 25 km/u en met een 250 W motor. Niets bijzonders, maar toch weer anders.

Stefaan kocht deze fiets anderhalf jaar geleden, toen Heinzmann besloot dat ze toch maar niet zelf elektrische fietsen zouden bouwen, maar het bij de productie van componenten zouden houden. Een eindereeks dus.

Als je de typenaam van de fiets ziet, valt dat snel te begrijpen...

Heinzmann heeft wel voor heel wat behoorlijke onderdelen gekozen:
  • uiteraard hun eigen achternaafmotor
  • Tektro Auriga hydraulische dubbelzuiger schijfremmen
  • Suntour SF14 NEX voorvork (hogere kwaliteit bij Suntour)
  • Alexrims FR30 velgen (uiteraard dubbelkamer)
  • Busch und Mueller verlichting
Inderdaad: de pedalen, cranks en bracketas zijn weggehaald
De technische kant is boeiender. Dit is duidelijk een pedelec van het hogere gamma.
De accu op zich is niets bijzonders: een 14,25 Ah / 515 Wh LiIon accu, waarvan ik de precieze chemische samenstelling niet vind. Die capaciteit is behoorlijk: Bosch levert pas de laatste tijd 500 Wh accu's. Voordien was 400 Wh de norm. De controller is hier in het accupack geïntegreerd.

In tegenstelling tot wat je nu bij heel veel pedelecs vindt, een middenmotor (meestal Bosch), gebruikt Heinzmann een achternaafmotor.


Deze is een direct drive versie. Dat wil zeggen dat er geen freewheel in zit en geen reductiesysteem. Dat heeft - zoals zo vaak - voor- en nadelen. Het nadeel is dat de motor weerstand geeft als je hem niet gebruikt en dat hij relatief groot en dus zwaar is (4,7 kg).
Daar staat tegenover dat hij ook als motorrem gebruikt kan worden en energie kan regenereren tijdens afdalingen. Dat is instelbaar via de meegeleverde software. Uiteraard is dat in het vlakke gebied waar ik woon weinig relevant, maar bij uitstappen kan het wel degelijk een verschil maken. Van bepaalde mensen vernam ik dat in heuvelachtig gebied de autonomie zowat 10 % toeneemt met zo'n systeem.

Bijzonder is dat Heinzmann de naafmotor combineerde met een krachtsensor in de trapas. Dit is belangrijk: een krachtsensor meet hoe hard je op de pedalen duwt en regelt het motorvermogen daarnaar. Veel naafmotoren en bijvoorbeeld de Bafang middenmotor doen dat niet en leveren altijd evenveel vermogen. Dat leg ik hieronder even uit.

De verlichting krijgt zijn energie van de fietsaccu. Dat vind ik niet zo leuk, maar het valt af te wachten of de verlichting nog kan blijven werken als de motor uitvalt.

Ik heb er nog absoluut geen idee van hoe de fiets rijdt:
  • de ondersteuning is stuk
  • de remmen zijn ook stuk (daarover meer in een volgende post)
  • zonder pedalen is fietsen erg moeilijk
De planning voor deze fiets is: eerst en vooral de remmen herstellen (veiligheid) en daarna de ondersteuning aanpakken. Omdat hier een specifieke trapas (met trap- en krachtsensor) in zit, kan ik niet zomaar de boel in elkaar steken. Dit moet nagezien en indien mogelijk hersteld - anders vervangen - worden. Wellicht wordt het dat laatste, want de as was helemaal geroest en dat is geen goed nieuws voor de elektronica die erin gebouwd is.

2 opmerkingen:

  1. Anderhalf jaar oud? En al zo'n projectje? 't Is echt een package deal op uw maat geschreven..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het. Tegelijk is deze fiets, volgens mij, een typisch voorbeeld van een foute componentenkeuze: technisch heel mooi, maar te onderhoudsintensief voor dagelijks gebruik (remmen en niet afgeschermde ketting).

      Verwijderen