zaterdag 28 oktober 2017

Thorax Tangens wordt eTangens

De uitdaging

De Tangens trike is oerdegelijk geconstrueerd en super comfortabel. De keerzijde hiervan is het gewicht: hij is loodzwaar. Geen idee hoe zwaar (nog nergens gevonden), maar het gaat om heel wat kilo's, toch voor een trike. Grof geschat zal het richting 30 kg gaan... Al vanaf het begin was ik van plan daar iets aan te doen.
Lichter maken kan niet, want het gewicht is het gevolg van ontwerpkeuzes, dus moet een andere weg gevolgd worden.

De oplossing

Toen de Tangens ontwikkeld werd - in het begin van de 21ste eeuw -, stond de elektrische ondersteuning nog in zijn kinderschoenen. De ontwikkelingen gaan nog altijd hard, maar nu zijn er al heel wat praktisch bruikbare oplossingen.

Zoals Brecht (fietser.be) het ook stelde: die trike vraagt erom. Na samen de mogelijkheden bekeken te hebben, kwamen we algauw tot dezelfde conclusie: hier moet een naafmotor in.

De onderdelen

Het werd een Bafang/8FUN motor met reductiesysteem. Deze motor bestaat in heel wat uitvoeringen met een verschillend vermogen en spanning, telkens ook in functie van een vooraf bepaalde wielmaat.
In dit geval werd het exact dezelfde configuratie als in de onlangs geteste ICE Sprint 26. Dat is ook een trike, maar voor de rest vallen ze niet te vergelijken. De ondersteuning maakt van de ICE een speeltuig, een elektrische kart. Bij de Tangens leidt dat tot de ultieme toermachine: cruisen met de wind in de rug.

Deze motor en controller werken op 36 V, dus kan ik gebruik maken van de Crystalyte 360 Wh (10 Ah) accu die ook in de Orca dienst doet. De belangrijkste onbekende is het bereik. In de Orca haal ik zo'n 80 km met die accu. Ik vermoed dat het in de Tangens minder wordt, maar hoeveel? Dat wordt uitproberen.

Een naafmotor inbouwen houdt niet veel in. In principe is het: wiel eruit en ander wiel erin. Er komt nog wel meer bij kijken. Het houdt niet op bij die motor, want er is nog een bedieningseenheid, een controller en een accu.
Die bedieningseenheid moet een plekje vinden waar hij makkelijk bereikbaar en afleesbaar is. De plaatsing op de ICE Sprint vond ik niet denderend, dus dat moest anders.

De controller is een stukje elektronica dat motor, accu en bediening verbindt en wat zaken regelt. Dat moet ergens tussenin komen. Een controller is niet groot, dus dat vormt niet meteen een uitdaging. Deze is beperkt tot 15 A en dat is ruim voldoende voor wat ik voor ogen heb.

De accu hoefde ik dus niet te kopen: de 'range extender' van de Orca is een 360 Wh LiFePo4 accu die dus ook op de Tangens gebruikt kan worden.

Omdat het handig is indien je kan steunen op ervaring hiervoor, liet ik het werk over aan Ben, bij Fietser.be. 


De fijnafstemming zal ik zelf doen.

Alles in de Tangens monteren

Zoals al gezegd: de naafmotor is het eenvoudigste. Die zit in het achterwiel.

De component die alles verwerkt, is de controller. In deze configuratie is die extern. Een externe controller is niet anders dan een aluminium bakje met een hele boel draden. Dat moet je dus ergens wegstoppen. We kozen voor een frametasje van SKS, dat links onder het zitje een plekje vond. Lekker centraal, voor niets in de weg en behoorlijk beschut.

Onder het zitje zie je het SKS frametasje, net voor de Ortlieb ligfietstas.
De bediening moest op een goed afleesbare en bereikbare plaats komen. Op een gewone fiets schroef je die op het stuur. Bij een trike is het vaak wat minder evident. Ik koos voor een accessoiresteun van ICE, die op de rechter stuurknuppel gemonteerd is. Het is nog niet helemaal zoals ik het wens, maar het lijkt er wel al op.

De bedieningseenheid met daarnaast (rechts) de X0 gripshift
De accu is dan weer een ander formaat en vooral: een ander gewicht. Met de achternaafmotor lijkt het logisch om de accu vooraan een plekje te geven. Maar de Crystalyte accu is een LiFePo4 pakket in een nylon draagtas. Zoiets schroef je niet op het frame. Voorlopig stop ik hem simpelweg in een fietstas (de tas links, zoals op de foto hierboven).

Op termijn zal er misschien een andere accu komen (indien het bereik te beperkt is), maar de plaats zal zeker veranderen. Alleen moet dan een manier gevonden worden om die degelijk te bevestigen en liefst ook nog op een manier die geen afbreuk doet aan de algemene afwerking. Ideaal zou een centrale plaats worden: onder/achter het zitje.
Een mogelijke oplossing is de houder die Icletta aanbiedt. Als dit idee verder uitgewerkt wordt, zal ik er nog over berichten.

Om die vier elementen te verbinden, komt er onvermijdelijk heel wat bekabeling bij kijken. Ook dat moet netjes geleid worden. Ben (bij Fietser.be) heeft er veel ervaring mee en voerde het werk prima uit.

Nu is het aan mij om de parameters in de ondersteuning aan te passen. Dat zal ik geleidelijk doen, op basis van wat ik ervaar.

Andere werkjes op hetzelfde moment

De cassette was versleten, net als de ketting. Dat wist ik bij de aankoop. Het was dus het aangewezen moment om die zaken te vervangen. De aandrijflijn is zo goed als integraal vernieuwd.
  • SRAM PGP70 9-speed 11/32 cassette
  • SRAM X0 9-speed gripshift
  • SRAM PC 971 ketting
De nieuwe cassette. Het 34 T tandwiel is bijna even groot als de motor.
Vooraan was alles nog in prima staat, dus dat is gebleven.

De originele achterband zat vol barsten en enkele lange, dwarse sneden. Een Schwalbe Tour Plus 47-559 kwam in de plaats.


Met het profiel op die band kan ik zonder zorgen wat onverhard meepikken. Vandaag maakte ik een eerste korte rit (15 km) om alles te testen. Het geheel voelt erg homogeen aan: de motor is stil, de trike rijdt ook bijna geruisloos en zweeft over oneffenheden. Dit wordt ook weer genieten. Dat voel je vanaf de eerste omwentelingen.

Hiermee is het basiswerk gedaan. Nu volgt nog heel wat afwerking, waarover in een volgende post meer.

1 opmerking:

  1. Hoe meer gewicht op het achterwiel hoe veiliger. Dus die accu zit er zo zeker niet verkeerd!

    BeantwoordenVerwijderen