donderdag 5 oktober 2017

Zichtlijnen

Je bent onderweg in gezelschap, met drie velomobielen: een E-Orca (natuurlijk), een eWAW en een Mango+. Onderweg, tijdens een pauze, vraag je je af hoe groot het verschil in zicht is vanuit de diverse velomobielen. Daarmee bedoel ik: hoe dicht kun je nog zien vanuit je normale zitpositie. Dat is belangrijk, zodat je hindernissen zoals putten en gaten in het asfalt kunt ontwijken.

Het is geen wetenschappelijk verantwoorde test, want de drie 'piloten' verschillen in grootte, waardoor de zitpositie natuurlijk ook niet gelijk is. Het geeft wel een idee dat - naar mijn idee - redelijk overeenkomt met het vermoeden op basis van de rompvorm.

Het plan: de eigenaar zit in zijn velomobiel, in de normale rijpositie, en een andere persoon verplaatst het object tot de velonaut het helemaal kan zien. Dat is de 'zichtlijn'.
Dat object moet aantrekkelijk genoeg zijn om er aandachtig naar te kijken. We zijn Vlamingen, dus dat werd een bierflesje. Hoe kan het ook anders?

Het flesje staat links. Dit is het resultaat.




De Orca staat bij benadering op 4m van het flesje. Je ziet duidelijk dat er telkens ongeveer een velomobiellengte tussen de drie zit. Da's een behoorlijk verschil.

Een evidente verklaring: de Orca heeft een korte neus met een 'deuk'. De Mango heeft een ongeveer even lange neus, maar zonder deuk (nu is er een aerodeksel). De WAW heeft wel die deuk, maar ook een merkelijk langere neus.

12 opmerkingen:

  1. Dus als je WAW rijdt moet je verder kijken dan je neus lang is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tijdens de reis reed ik bijna altijd op kop als navigator. bij slecht wegdek een stukje uit het zitje komen scheelt een pak in zicht.
    Deze test was dat je gewoon zit/ligt. maar geeft wel een mooi idee ivm eigen zicht op de weg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe is de positie van de trapas ten opzichte van de voorwielen dan bij de WAW? Zit er 'lege' ruimte voorin?

    Dat de Orca hier wint had ik wel verwacht. Je zit ook meer rechtop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke test! Graag een keer herhalen met Quest/XS, Strada, DF/XL en QuattroVelo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als Brecht er zin en tijd voor heeft, kunnen we wel eens iets regelen met Quest (hij heeft er, denk ik, nog een staan), Strada (idem) en QV. De DF is helaas niet beschikbaar. Nu was het gewoon elk met zijn eigen velomobiel.

      Verwijderen
  5. Ik weet niet op welke blog ik het gelezen heb, maar enkele jaren geleden heeft eens iemand zo een test gedaan.
    Naast de lengte en hoogte van de neus is ook de persoon van belang. Zo zie ik bij nogal wat velonauten dat de ogen net boven de rand van het instap gat komen. Ik vraag me dan wel eens af welke blinde vlek ze vooraan hebben. Ikzelf zit met het volledige hoofd boven de kuip uit waardoor ik een kleine blinde vlek heb. Een ander voordeel voor mij is dat ik minder last heb van het geluid dat de klankkast van de VM produceert. In het begin dat ik met de Orca reed begreep ik niet echt waar andere velonauten over klaagden. Tot ik tot het besef kwam dat mijn oren boven de kast uitkomen en bij anderen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Orca's rijden langzamer, dat helpt ook nogal tegen windgeraas.

      Verwijderen
  6. Ok, voor een Tripel West-Vleuteren dan maar: het zicht vlak voor de "neus" was het eerst dat mij positief opviel toen ik in de DF stapte tov. de Q. Ik heb laatst in de QV gereden en daar "verzuip" ik met mijn lengte helemaal in, het zicht lijkt nog verder weg dan in de Q. Voor mijn lengte heeft de DF het beste zicht voor de neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga er maar vanuit dat iemand die niet wil kantelen met een Quest en dus het stoeltje op de bodem heeft staan het meest abominabele zicht heeft van alle mogelijke velomobielen, tenzij deze de fysiek van Theo, Allert of Ymte heeft...

    Mijn vrouw van 1.65 m verdween zelfs helemaal onder de rand....tel daarbij op de vrij lange maar bolle neus van de Quest en je weet dat je de eerste meters voor de neus weinig zult zien.

    Ik weet niet of dat een nadeel is per definitie....Questen horen sneller te rijden dan ~ 30 km/u dus zou je ook verder vooruit moeten kijken, en niet vlak voor je. Toch is het voor verbetering vatbaar....een neus met een aflopende gleuf kent eigenlijk geen nadelen, en zou voor iedereen beschikbaar kunnen zijn omdat het topdeel van een Quest en Strada gewoon vervangen kunnen worden. Maar ja...dat is niet de prioiteit van vm.nl op dit moment, als je hun bestellijst zo ziet is de QV een daverend succes.







    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klopt helemaal, mijn zitje stond in de Q zowat op de bodem de afdrukken stonden er na een jaar in, maar in de DF dus ook nu zit er 4-5 mm. tussen en mijn zitje is al gemodificeerd met busjes tegen het inslijten ipv. alleen 2 bouten.
    Vooral in het donker, nu al weer 50% van mijn reistijd en met draaien of steken bij stoep of verkeersbiggen is het prettiger als je "korter" zicht hebt.

    BeantwoordenVerwijderen