zaterdag 4 november 2017

En toch...

... dienen fietsen om mee te rijden. Dat doe ik wel degelijk, hoor.

De E-Orca is de fiets voor zowat alle woon-werk verplaatsingen, ongeacht het weer. Die Orca doet dat zonder falen, dag na dag, op één korte periode in augustus na, toen bleek dat de ketting eraf gelopen was.

De eTangens gebruikte ik de voorbije week één keer om naar het werk te rijden, bij wijze van test. Daarbij werd een vermoeden bevestigd: hij vraagt meer energie dan de Orca. Dat is ook weer evident: breed en zonder stroomlijn. De accu gaat dus minder lang mee bij eenzelfde snelheid.

De eTangens is er echter vooral voor de vrije tijd. Jawel: ook dan ga ik af en toe eens fietsen.

1 november

Woensdag ging ik met Ronny een eindje rijden om een biertje te proeven: langs de Schelde naar Berlare, naar 't Oud Brughuys.


Daar dronken we een heerlijke donkere Le Fort.
Natuurlijk gebruikte ik hiervoor de Tangens. Hij is 'nieuw' en moet dus grondig getest worden op betrouwbaarheid en comfort.


Dit was een kortere rit: 55 km aan een rustig tempo. Onderweg konden we genieten van de Scheldemeersen.


Mooi, rustig herfstweer is ideaal fietsweer, bleek maar weer eens.

2 november

Donderdag had ik in Philippine afgesproken. Van daaruit zou ik met Anita en Joop een rondje Zeeuws-Vlaanderen rijden.
De omgeving was zo Zeeuws als het maar zijn kan: alles plat, allemaal polders, doorsneden door grachten en dijken. Het eerste deel liep langs de Westerschelde: water aan één kant, een dijk aan de andere.

Langs de Braakman
Op weg naar Breskens onder een dreigend wolkendek
Velomobielen bijhouden kan lastig zijn
Anderhalve pk
De middagpauze hielden we in Retranchement, na 45 km. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de accu te laden, want anders is het onmogelijk om twee velomobielen (een Strada en een Quest) bij te houden.
Dit was een iets pittiger rit: 95 km (met een extra lusje op het einde) en een gemiddelde snelheid van 25 km/u.


De eTangens deed het prima. Het is geen velomobiel, dus lange, rechte stukken zijn wat saaier, maar Anita en Joop zorgden voor voldoende afwisseling.

Het gezelschap op de trip (Terneuzen in de achtergrond)
Als de weg minder wordt (zand of aarde) wordt het leuk. Als het daarbij kronkelt, wordt het nog leuker. Slippen en een wieltje lichten zijn dan het echte werk. Dit gaat trager dan in de E-Orca, maar het is ook stiller (geen resonanties) en het zicht is nog ruimer.

In de omgeving van Sluis
Ook op het vlak van comfort heb ik niet te klagen. Er zijn nog wel wat plannen om dat verder te verbeteren - wat had je gedacht - maar zo gaat het al prima. Ik kijk er al naar uit om ermee te reizen!

Achteraf, weer thuis, bleek dat na de namiddagrit - 50 km - de accu naar schatting driekwart leeg was. Dat maakt een autonomie van ongeveer 60 km met een kruissnelheid van net geen 30 km/u en dat is beter dan ik verwacht had.

5 opmerkingen:

  1. Ik moet je toch bekennen dat ik mijn JE-trike weinig meer gebruik Jan.
    Het klopt, zo'n ronde neus aan een velomobiel geeft weinig zicht vlak voor je. En daarin scoort je trike veel beter. Maar mijn DF heeft een aanmerkelijk beter uitzicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nogmaals: Mooie ronde gereden Jan! Bij de Paulina haven de dijk over zie ik op de foto, en dan volledig de kust volgen tot Cadzand-Bad, misschien niet overal even geschikt voor velomobielen, maar veel toeristen zullen er nu niet gefietst hebben. Retranchement gaan we ook elke keer even langs als we in ons oude landje zijn, blijft even mooi, en vriend Peter woont er vlakbij....
    En het stuk vanaf Heille en bij Middelburg de grens over is ook mooi, heb ik de laatste jaren geregeld gefietst samen met Dante, de zoon van vriend Bert, die bij de beloften rijdt, en veel over de grens traint. Best mooi dat zo'n jonge gast het leuk vindt om samen te trainen met een oude koersmaat van z'n vader...........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adrie, in het kader van "Zeeland Fietsland" is het buitendijkse fietspad zowel in west- als in oost Zeeuws Vlaanderen netjes geasfalteerd. Van Hulst (Paal) tot aan Cadzand. Een genot om te fietsen en nu zeker geschikt voor de velomobiel. Alleen tussen Pauline en Terneuzen moet je er even af voor DOW. Er waren toch best veel toeristen omdat 1 november een vrije dag is in Belgie en veel zuiderburen de brug maakten.
    Dus af en toe oppassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Joop, Belgische feestdagen houdt ik niet zo meer bij natuurlijk.....;-))
      Het oostelijk deel heb ik gedeeltelijk gefietst vanaf Terneuzen richting oosten, met de QV nadat we die opgehaald hadden, fietst inderdaad prima!
      Het stuk wat ik bedoelde dat minder geschikt zou kunnen zijn is in de buurt van Cadzand-Bad, daar gaat het redelijk op en neer, en vanaf 't Haventje is er ook wat onverhard richting Retranchement. Gaat wel als er niet te veel zand opgestoven is, maar dat is op meer plekken natuurlijk. Het is wel prachtig fietsen boven op de dijk, dat is zeker!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dank zij die Belgische 1 november hoefde ik maar enkele overuren op te nemen om van woensdag tot zondagavond thuis te zijn. Zo kon ik donderdag met Anita en Joop de streek bewonderen. En hoe minder geschikt het is voor velomobielen, hoe leuker het wordt met die trike!

      Verwijderen