dinsdag 20 maart 2018

Muziek op wielen

Inleiding

Wie de blog geregeld volgt, weet het wel: pakweg 2/3 van mijn route loopt over een breed jaagpad. Rustig, geen kruispunten. Enkel fietsers in dezelfde of tegengestelde richting.

Om wat bij te blijven, maak ik van die tijd op het jaagpad vaak gebruik om de actualiteit via de radio te volgen. Voor alle duidelijkheid: in het verkeer hou ik de oren vrij!

Experimenten met geluid

Tot op heden deed ik dat al een hele poos met een setje Sony oortjes, die bij de tot voor kort gebruikte Sony Xperia ZR smartphone geleverd werden. Dat werkte goed, maar tegelijk stoorde ik me aan enkele zaken:
  • de draad tussen de smartphone en de oortjes kon hinderlijk zijn
  • via die draad had ik toch last van contactgeluiden
  • de FM-ontvangst werd de laatste tijd slechter (en FM loopt op zijn laatste benen)
Vorige zomer experimenteerde ik met een speaker achterin de E-Orca.


Sommigen lijken dat prima te vinden, maar voor mij voldeed dit helemaal niet. De oortjes houden rijgeluiden buiten en zo gaan je oren ook langer mee, want met voor velomobielen normale snelheden kan het gebulder heel wat decibels bereiken. Met die luidspreker (TDK Trek Max A34) was er niets om de rijwind te dempen. Tegelijk werd ook de verstaanbaarheid minder, want het geluid van de TDK moest ook nog die rijwind overstemmen. Ik hou er daarbij niet van om lawaai te verspreiden onderweg. Met oortjes ben ik de enige die het geproduceerde geluid hoort; met een speaker is het voor de hele omgeving.
Tenslotte betekent de speaker anderhalve kilo extra ballast.

Die Trek Max is een bluetooth speaker met ingebouwde subwoofer, dus hij heeft snel een andere bestemming gevonden. Niet verloren, maar niet bruikbaar voor in de Orca en al helemaal niet op de trike of ligfiets.

Onlangs waren de oortjes plots spoorloos... Ergens uit handen gelegd of onderweg verloren? Ik weet het echt niet. Het was het moment om naar een beter alternatief uit te kijken.

De voorlopig definitieve oplossing

De eisen:
  • natuurlijk een prima klankkwaliteit
  • bij voorkeur draadloos
  • compact, dus geen hoofdtelefoon, maar oortjes
  • degelijke constructie
Na wat zoeken kwam ik uit bij een setje Sony WF-1000X. Dit zijn echt twee losse oortjes, die zowel met de zender/smartphone als onderling via bluetooth verbonden zijn. Daar bovenop beschikken ze over 'active noise cancelling' en dat leek me ook wel interessant.

Geen snoer meer, dus een probleem met de radio: dat snoer doet dienst als antenne. Dan drong het tot me door: in deze tijd gebruik je geen FM meer, maar luister je 'streaming'. Geen storing, geen gekraak of ruis, maar een zuiver signaal. Het dataverbruik bij radio-ontvangst is beperkt, dus dat is geen bezwaar.

Bluetooth oortjes kan ik ook in andere omstandigheden, met andere bronnen gebruiken: met de tv, met de pc, met om het even welke BT-bron. Dat is letterlijk 'no strings attached'.

De tests die ik las, waren bijna unaniem lovend: een neutrale, natuurgetrouwe weergave was al goed. Prima afwerking en een redelijke autonomie (3u) waren ook prima en de onderdrukking van omgevingsgeluid leek ook goed te werken. Alleen: alle redacteurs gaven blijkbaar de voorkeur aan vliegreizen om 'active noise cancelling' te testen. Even met de fiets de weg op, dat was te makkelijk. Toegegeven: wie aan 'fietsen' denkt, associeert dat meestal met in de stad rijden en dat doe je niet met oortjes op (hoewel je het in de praktijk veel te vaak ziet).
Maar ook bij die vliegreizen waren ze lovend over het systeem. Niet hetzelfde niveau als de Sony MDR-1000 X - dat is de grote broer, een hoofdtelefoon die de oren omsluit -, maar bij de beste.


De eerste ritten maakten meteen duidelijk welke van die theoretische voordelen de toets van de praktijk konden doorstaan.
De radio-ontvangst via 4G is heel wat stabieler dan via FM. Geen ruis, geen gekraak, geen verlies van ontvangst. Dat heeft niet direct iets met die oortjes te maken.
De afwerking is zoals van Sony te verwachten valt: dit is een premium-product. Oerdegelijk en quasi perfect afgewerkt. Met alle elektronica die erin verwerkt zit - bluetooth, noise cancelling - zijn ze wat groter dan conventionele oortjes, maar dat valt echt mee. De continu knipperende blauwe ledjes - 1 in elke oortje - zijn er wel wat over. Die schreeuwen 'kijk naar mij'. Gelukkig valt dat met een muts niet op.
Het zwakke punt blijkt de onderdrukking van omgevingsgeluiden te zijn. Bij een test thuis en op kantoor deed die het prima. De test in de Orca bewees dat de constante variatie van geluiden (wind, rijgeluiden) teveel is voor het systeem. De rijwind wordt eerst versterkt doordat de oortjes verder uitsteken en dan weer gedempt door de ruisonderdrukking: een nuloperatie. Wat experimenteren met de positie van de schuimkap (het is tenslotte winter) en mijn zithoogte maakte meteen duidelijk dat dit het effect van de rijwind veel sterker beïnvloedt.
Als het wat warmer wordt, test ik verder met het minivizier.
Op de trike rij ik trager, dus is er veel minder windgeruis. De wind wordt ook niet naar mijn hoofd geleid door een stroomlijn en dat reduceert die geluiden nog veel meer.

De oortjes worden geleverd in een stevige aluminium doos, die meteen dienst doet als powerbank voor de interne batterijtjes. Je kunt er de set ongeveer twee keer mee opladen. Met een opgegeven (en geteste) autonomie van drie uren (+ nog 2 x 3 uren via het doosje) raak je een heel eind.

Een klein nadeel is dat ze officieel niet vochtbestendig zijn. In de praktijk maakt dat - voor mij - weinig uit: in de velomobiel is het droog. Mocht het regenen en ik zit met mijn hoofd in de bui, dan gebruik ik ze niet. Het betekent wel dat ze niet geschikt zijn voor intens sporten.

Conclusie

De meeste bezwaren die er waren tegen de bedrade oortjes vallen weg met het setje BT-oortjes, maar daar staat wel een flinke prijs tegenover (€ 158).

3 opmerkingen:

  1. Mooi ding Jan! Een jaar geleden heb ik de Trekz Aftershokz koptelefoon gekocht. Werkt draadloos via bluetooth maar het bijzondere is dat het geluid als trilling via de schedel wordt doorgegeven. Werkt perfect en het geluid is erg goed. Het belangrijkste voordeel is dat je oren niet of minder worden belast dan met een gewone koptelefoon. Omdat ik aan een gehoor een sterke afwijking heb ben vind ik dit erg belangrijk. Daarom gebruik ik ook geen radio of muziek op de fiets, in de praktijk moet je het toch flink hard zetten om boven windgeruis en gerammel uit te komen. Harder dan ik veilig voor mijzelf vind in elk geval. Daarentegen gebruik ik de Windfree of Windrush (bij koud weer) om mijn gehoor te beschermen tegen het gebulder van de wind, het mooie is dat deze dingen ook werken voor wind van opzij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar in een wedstrijd zo'n Trekz Aftershokz Titanium gewonnen. Getest en voor mij was het niet denderend. Zoonlief gebruikt ze om te lopen. Daarvoor voldoen ze prima. Ik wil ze wel nog eens proberen in combinatie met oordopjes. Maar eigenlijk zijn die Sony's prima, ook omdat ze echt draadloos zijn. Bij die Trekz heb je nog een onderlinge connectie; een beugel in je nek.

      Verwijderen
  2. Ik gebruik sinds een tijdje muziek vanaf mijn mobiele telefoon ( MP3's ) bij het rijden en ik merk dat dat het rijden nog aangenamer maakt, aantal jaren dat genot gemist omdat ik met geluidsdempende dopjes reed uit voorzichtigheid van mijn al beschadigde ( motorrijden ) oren.

    Dat het snoertje af en toe ergens aan blijft hangen dat klopt, maar dat is voor mij geen grote irritatie omdat het snoer lang genoeg is en het niet voortdurend gebeurd. Die specifieke dopjes gaan trouwens diep genoeg mijn oren in dat ze net zo goed afsluiten als gehoorbeschermingsdopjes. Op mijn telefoon kun je zien met een gekleurde schaal wat te hard volume geluid is en zover hoef ik niet te gaan om te kunnen genieten, bovendien wil je ook nog wat horen in het verkeer om je heen.

    Een box achter je oren lijkt me in zo'n lawaaig voertuigje inderdaad geen heel goede oplossing. En net als jij zou ik het niet prettig vinden dat iedereen van mijn muzieksmaak moet meegenieten, zeker niet als je door natuurgebieden of recreatiegebeiden rijdt wat weleens strafbaar kan zijn ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen