maandag 26 maart 2018

Fietsvakantie voorbereiden

Fietskeuze

Dit had ik al aangekondigd: de fietsreis dit jaar zal wat anders verlopen.Het doel is het uiterste zuiden van Frankrijk: Occitanië.

Toulouse en Carcassonne liggen in het doelgebied
Het is te verwachten dat het daar eerder warm wordt en na de ervaringen in 'le Grand Est' (Vogezen, Jura) in 2017 lijkt het me wijzer om de Orca thuis te laten en de Thorax Tangens mee te nemen. Dat is eigenlijk precies waarom de Tangens in huis gehaald werd. Dat en het feit dat zo'n Thorax uiterst zeldzaam is. Zeldzaam in aantal en zeldzaam op het vlak van afwerkingsniveau.

Die temperatuur is een eerste reden voor de keuze. Een tweede is dat de trike toch makkelijker in en uit de Volkswagen T4 te halen is dan de Orca. Voor die laatste heb ik ofwel hulp nodig ofwel moet ik een setje goten vinden/maken om die er makkelijk in en uit te kunnen rijden.

Geen fietsreis

Of toch niet helemaal...
Als ik dan toch met de T4 ga, kan ik het hele systeem meteen omgooien. Die T4 is een kampeerbusje, met bed, keukenblok en alles wat erbij hoort.


Deze keer kies ik ervoor om niet met de tent te trekken, maar lussen te rijden, vertrekkend vanaf de auto/kampeerplek.

Door die keuzes moet op de fiets veel minder bagage mee: eten en drinken voor onderweg, wat herstel- en reservestukken, fotospullen en kleding. Dat is het zowat. Tenslotte blijft het beperkt tot dagtochten.

De trike voorbereiden

Thorax maakte indertijd de verstandige keuze om de plaats voor fietstassen laag te houden: je kunt  niets bovenop het 26" wiel plaatsen - net zoals bij de HP Velotechnik Scorpion -, maar er is wel plaats voor tot 4 ruime tassen links en rechts. Dat houdt het zwaartepunt laag en dus rijdt de trike veel stabieler.
Al vanaf de aanvang gebruik ik hiervoor een set Ortlieb ligfietstassen. Die zijn wel heel wat zwaarder dan de alom gekende Radical banaantassen, maar tegelijk zijn ze waterdicht, onverwoestbaar en veelzijdig instelbaar. Daarvan kunnen er natuurlijk maar twee op de trike, maar dat is ruim voldoende.



Wat wel nog aangepast moet worden: ik wil een tashouder naast het zitje. Daar komt dan een stuurtas op.
Daarvoor bestaat voor trikes een 'side bag mount'. Terracycle maakt er. Hun aanbod is heel ruim, aangezien Terracycle toebehoren voor allerlei fietsen maakt en verkoopt. 


Beeld: Terracycle
Helaas is de prijs ook niet min, maar uiteindelijk gaat het om een eenmalige aankoop, die hopelijk lang dienst kan doen. Volgens BROL is de kwaliteit onberispelijk, dus die prijs is dan wel verantwoord.
Binnen dat aanbod moest iets gevonden worden dat compatibel is met de Tangens. Ik bezorgde Icletta, de verdeler voor Europa, foto's en afmetingen (buisdiameters). Nu is vanuit Duitsland een houder onderweg: blijkbaar kan op de Tangens dezelfde mount als bij Azub gebruikt worden.
De 'side bag' - eigenlijk simpelweg een stuurtas - is er al (Vaude Aqua); enkel die houder heb ik nog nodig. Een keer alles gemonteerd is, volgt daarover nog een post.

Tenslotte wil ik nog een andere accu in plaats van de 10 Ah / 360 Wh accu die nu gebruikt wordt: het bereik daarvan is te beperkt. Occitanië is gekend als een regio met heel wat flinke hellingen, dus er zal wel wat energie kruipen in de verplaatsingen.
Die accu moet meteen een andere plek krijgen, onder het zitje, en er moet ook nog bekeken worden hoe dit opgelost wordt. Over die accukeuze volgt ook nog een post.

Het busje voorbereiden

Aangezien ik vorig jaar in de Haute-Savoie ondervond wat de eventuele noden zijn, is dit erg simpel. Voor echt autonoom reizen is mijn busje wat te beperkt, maar als ik op een camping sta, is het ruim voldoende, zeker voor één persoon.

Het enige wat ik nog overweeg, is de aanschaf van een bustent(je). Dat is een tent die je tegen de schuifdeur van de bus zet.

Een voorbeeld
Ik zie er enkele voordelen in:
  • er is meteen een 'garage' voor de trike. Net zo veilig 's nachts.
  • plaats voor een tafeltje en het keukenblok, zodat ik wat ruimte heb ik om te eten, te bloggen...
  • bij warm weer wil ik de schuifdeur open, met een hor om insecten buiten te houden. De bustent maakt dat het wat minder open is.
Voor de rest is qua materiaal niets meer nodig. De auto is ervoor uitgerust, de trike ook. Het voornaamste werk wordt het uitstippelen van de trajecten en het verzamelen van informatie over de rijke geschiedenis van de regio.

Het is duidelijk: het voorbereiden van zo'n reis is ook al leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten