maandag 3 mei 2010

heeft zo'n trike ook nadelen ?

Vooreerst: elke keer als ik opstap wordt het puur rijplezier. Gegarandeerd.
Je moet natuurlijk wel kiezen waar je naartoe rijdt. Da's een eerste nadeel: kasseien, zoals verder hier in de straat (ik zal toch eens een foto moeten maken - te vergelijken met de allerslechtste stroken in Parijs-Roubaix) zijn absoluut niet te doen op een ongeveerde trike. 
Ook het stadscentrum is niet het natuurlijke biotoop van een trike: te breed, te laag, te onopvallend voor automobilisten.
Verder: als het nat ligt - tijdens of na een regenbui - worden je handen en benen nat en/of smerig, doordat de voorwielen naast je zitten. Eigenlijk zou je spatborden nodig hebben die de binnenkant van de wielen afschermen, maar ik vrees dat de zijwindgevoeligheid dat sterk zal verhogen... Anderzijds heeft het toevoegen van de Streamer ervoor gezorgd dat kou en neerslag veel minder vervelend worden: onder de schouderlijn blijf ik zo goed als droog.
Een nadeel van een heel andere orde is dat je duidelijk niet met een trike moet rijden indien je een hekel hebt aan opvallen. Ik bedoel niet: als je wil opvallen moet je met een trike rijden, maar je moet er rekening mee houden dat er reacties komen. Die gaan van zwaaien en duim omhoog tot jongeren die elkaar aanstoten en wijzen naar het gekke ding dat daar rijdt, zelfs tot autoruiten die opengedraaid worden en jongemannen die eruit hangen om iets onverstaanbaars te roepen naar de triker (of hoe noem je iemand die op een trike rijdt ?).

Dat is het zowat. Daarnaast is het een sneller en comfortabeler HPVoertuig (human powered) dan een gewone fiets - in de juiste omstandigheden; is het puur plezier om met een behoorlijke vaart bochtjes te pikken, half naast het zitje hangend; vang je duidelijk minder wind dan op een conventionele fiets en in mijn geval is het genieten van de nu nog ongewone techniek.

Ik verwacht eenzelfde evolutie als met mijn Trek: een keer de trike naar mijn hand gezet is, zullen zonder veel wijzigingen nog vele kilometers onder de wielen passeren. Dat punt lijkt stilaan bereikt.
Enkel de banden verdienen nog een upgrade:
  • breder, zodat ze comfortabeler worden
  • lagere rolweerstand, om de gemiddelde snelheid te verhogen (voor anderen zou dat kunnen zijn om met minder inspanning dezelfde snelheid aan te houden)
En wie weet ooit eens een fiets-gps die op beide fietsen dienst kan doen, maar dat is nog erg misschien.

2 opmerkingen:

  1. Dag Jan,

    je geniet dus ook van het triken :-) . Ikzelf heb niet alleen een roeifiets met 2 wielen, maar bezit ook een van de Thijs roei3wielers waarvan er wereldwijd slechts 4 exemplaren bestaan. Die gebruik ik als het glad is of extreem stormachtig, kortom als de kans op onderuitgaan op 2 wielen wel erg groot is.

    Mijn ervaring is dat het stadscentrum prima te berijden is op 'n trike, mits je defensief rijdt. 'n Trike is in het voordeel omdat het stilstaan, omzichtig en langzaam manoevreren -de situatie gebiedt dat soms- en af en toe even stoppen om e.e.a. te bekijken, veel gemakkelijker gaat dan op 'n 2wieler. Op bolle klinkerwegen en in het nemen van bochten met een flinke snelheid is de 2wieler weer in het voordeel.

    Zonder spatborden is niet te triken, omdat ik 'm vooral onder ongunstige omstandigheden gebruik, dus dan is er vaak ook veel vuil en water op de weg.

    Juist vanwege deze omstandigheden heb ik niet zo lang geleden m'n trike onder handen laten nemen: zie http://wijnandt.blogspot.com/2010/03/corrosie.html en http://wijnandt.blogspot.com/2010/03/nieuwe-remmen-en-meer.html .

    Veel plezier verder met je trike!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wijnandt, meestal wil ik in het centrum van Gent goed vooruit gaan. Als het rustig is, lukt dat met elke vervoermiddel bij wijze van spreken. Als het druk is, vind ik de trike in het nadeel. Met de 2-wieler heb je genoeg aan een klein gaatje of wip je even de stoep op, als de omstandigheden dat toelaten natuurlijk.
    Gent bezit ook een zeer grote voetgangerszone met enkele winkelwandelstraten. Daardoor rijden met een trike wil ik niet eens proberen: het hoogteverschil tussen dat lage voertuig en een voetganger is te groot, hoewel het in principe min of meer mag.

    Maar je hebt gelijk: voor het overige is het echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen