vrijdag 21 mei 2010

cijfertjes

Woonwerkverkeer met de fiets, langs de Vlaamse dijken, lijkt me ideaal als trainingsgelegenheid. Zo combineer ik het nuttige (training en naar het werk rijden) aan het aangename (genieten van de natuur in ons vlakke land).
Enkele cijfertjes van de rit gisteren:
  • afstand enkel bedraagt ong 23 km
  • temperatuur tijdens de heenrit lag bij de aanzet rond 5° C en bij aankomst rond 9° C. Dit is gemeten met de thermometer in het polshorloge en die is niet geijkt.
  • Gemiddelde snelheid over deze afstand bedroeg 25,90 km/u
  • Gemiddelde trapfrequentie was 79
Dit laatste lag in het begin eerder rond 70 en nu probeer ik die stilaan op te drijven om de knieën minder te belasten.
De terugrit was even lang, de temperatuur bedroeg dan ongeveer 21° C. De gemiddelde snelheid was iets gezakt (rond 25,50), voornamelijk omdat het laatste deel - 6 km - door de bebouwde kom verloopt en het op dat moment heel wat drukker was.

Voor het vertrek had ik de bandendruk weer op peil gebracht en dat maakte duidelijk verschil: hogere snelheid en minder comfort. Noteer daarbij dat de fiets goed geladen is. Bij het door Gforce opgegeven gewicht (16,8 kg) moet je nog de Streamer tellen: + 2,5 kg. Daarbij komen nog de Agu Yamaska 435 fietstassen: + 1,8 kg en daarin zit de kledij voor het werk, reservebanden, batterijverlichting, ... O ja, voor de veiligheid sleep ik ook nog een kabelslot mee - een erfenis uit mijn motorperiode: een Kryptonite Hardwire die 2,5 kg weegt. Op die manier kom ik ruim boven de 25 kg. Een keer op snelheid maakt dat weinig uit, maar bij het remmen en vooral vertrekken voel je dat toch.

Ondertussen merkte ik dat een gekoppeld remsysteem toch een nadeeltje heeft, vooral voor de wet dan: ik monteerde de remhendel aan de rechterkant. Bij het rechts afslaan moet je als fietser dus je rechterarm uitsteken, maar dan kan ik helemaal niet meer remmen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten