maandag 3 mei 2010

knooppuntenroutes en alweer remmen

Zaterdag - niet de laatste, maar die ervoor - was het schitterend weer om te fietsen: niet veel wind, een aangename temperatuur aan de goede kant van het streepje van 20° en een lekker zonnetje. Aangezien bij de zeilclub een klusdag gepland was, besloot ik om via het knooppuntennetwerk een route uit te stippelen tot de thuishaven - Lokeren. Dat betekent zo'n 30 km slingerend rond de kortste weg, op wegen die volgens Toerisme Oost-Vlaanderen uitermate geschikt zijn om te fietsen. In realiteit blijkt het een mix te zijn die varieert van ideaal fietspad tot niet-te-doen; van glad asfalt naar pokdalige gravelpaden; van fietsstroken van amper 50 cm tot riante wegen waar je met twee trikes naast elkaar kunt rijden.
Een smalle achterband (26 x 1.25) met 6 bar druk (vooraan 5 bar) en landwegen vol putten, dat blijkt geen ideale combinatie ! De trike probeerde me uit het zadel te wippen, het achterwiel verloor continu het contact met de weg, de voorwielen kaatsten tientallen centimeters de lucht in, ... De leuke kant eraan waren de haakse bochten, waarin ik lekker kon driften. Dat was dan weer genieten, net als op de vele stukken met mooi asfalt en héél weinig verkeer.
Na net geen 30 km had ik de club bereikt, met een gemiddelde snelheid van 23 km/u. Gezien de staat van de wegen vond ik dat niet slecht van mezelf. 
In het weerkeren koos ik voor andere wegen, zonder gravel, maar even rustig. Een grote luxe van een trike is dat je niet verplicht bent het fietspad te volgen, aangezien het verkeerstechnisch niet om een fiets gaat. Fietspad te smal of de rijweg beter van kwaliteit: rij dan maar op de weg. Fietspad aangenaam breed en mooi bestraat: hups op het fietspad.

De nieuwe remmen deden ondertussen onopvallend hun werk. Onopvallend is positief: ze staan toe om heel gedoseerd te remmen en je brengt het hele voertuig tot stilstand met je pink ! De parkeerrem is ook een heel aangenaam extraatje: makkelijk in het gebruik, makkelijk te ontgrendelen en het concept werkt zoals het hoort.
Het enige nadeel dat ik tot op heden vond, is dat de kabel van de remhendel tot de verdeler en die van de verdeler naar de rechter klauw net wat te lang zijn. Geen probleem bij het rijden, maar een beetje hinderlijk bij het op- en afstappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen