zaterdag 19 juni 2010

fun in de stad

Onlangs moest ik voor een vergadering met Fietsersbond Gent in het stadscentrum zijn, zoals elke maand. Deze keer, omdat het mooi weer was en omdat ik er zin in had, koos ik voor de trike (meestal neem ik mijn Trek om stadwaarts te rijden). Na een hele dag op een stoel zitten op het werk, was er energie genoeg om er stevig tegenaan te gaan. Da's leuk als je er zin in hebt: aan de Visserij zijn er enkele verkeersplateaus. Als je die neemt aan 30 km/u kiezen de voorwielen het luchtruim bij het op- en afrijden van elk plateau (gelukkig weeg ik niet veel, zodat het frame niet teveel te verduren heeft). In de bochten is het aan die snelheid goed naar binnen leunen, om al driftend de hoek om te gaan.
Aangezien zo'n vergadering pas om 20 u start, is het behoorlijk rustig in de stad en hoef ik weinig rekening te houden met andere fietsers: slalommen tussen ouders met jonge kinderen vind ik niet echt kunnen.

Na de vergadering bekeken we hoe de werken aan de Korenmarkt en Sint-Michielshelling vorderden: daar worden prefab elementen met ingewerkte tramsporen geplaatst. De hele site is een werf ! Onderweg, in de verlaten Veldstraat (winkelstraat in de voetgangerszone van het centrum) bleek de combinatie trike/tramsporen/kasseien niet ideaal. Geregeld zat een voor- of achterwiel in een rail of in de goot, waarbij de trike tegensputterend en onder een hoek vooruit ging. De kasseien waren daarbij niet bevorderend voor het comfort, maar wat klagen we: dit is tenslotte een voetgangerszone, niet ?
De Korenmarkt was, zoals in de lokale pers al maanden aangeklaagd wordt, een bouwput! Sportief schoeisel of een terreinfiets sterk aangeraden. Van de Veldstraat naar de Korenmarkt was een "doorgang" voor voetgangers en fietsers vrijgelaten. Aan de kant van de Korenmarkt eindigde die op een aarden wal, met een niveauverschil van pakweg een halve meter. Gelukkig weegt de trike niet te veel...

Al bij al was het een boeiende verplaatsing, die de nodige energie vroeg. Het stadscentrum is niet echt het natuurlijke biotoop van de trike.

3 opmerkingen:

  1. Met permissie, ik ben het (in míjn stad laten we zeggen) met je oneens. Het snel kunnen slalommen biedt een groot voordeel vind ik, zonder het gevaar om om te vallen met de trike.
    Het lagere gewicht laat de (Jan Eggens-)trike veel snelller optrekken dan de FAW, met een kleinere draaicirkel.
    Slecht wegdek is hier minder het geval zoals kasseien maar zelfs daarin is het voordeel vd trike (boven de rondom afgeveerde FAW)dat je niet in een rammelkast zit.
    Juist buiten de stad vind ik het voordeel vd trike verminderen omdat je meer racefietsers tegenkomt die laten zien dat 't nóg sneller kan (fijn voor ze zolang ze niet ten val komen...).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of ik moet me meer op je formulering concentreren en lezen "is niet de natuurlijke biotoop" als 'is niet de plaats waar je 'm 't meest verwacht'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick, ik zie het eerder als: het wordt door andere weggebruikers als agressief ervaren. Je rijdt snel (subjectief oogt het nog sneller, doordat je zo laag bent) en zwenkt onverwacht. Het probleem ligt dus niet bij mij, als triker, maar bij mensen die het verkeer zo al als onveilig ervaren. Het meest storende element in dit verhaal is het snelheidsverschil, zeker tegenover fietsende jonge kinderen. Wat mij betreft hebben zij voorrang op mijn behoefte aan vooruit gaan.

    Buiten de stad is een trike inderdaad niet pijlsnel, maar dat is ook niet wat ik verwacht. Ik kom wel ontspannen en zonder zadelpijn ter plaatse.

    BeantwoordenVerwijderen