Eindelijk ! De spaken blijken geleverd te zijn. Nu moet het wiel dus tegen gisteren in elkaar gestoken zijn.
Eerst even recapituleren: ik hou niet van verlichting op batterijen, want die houden er volgens mij vooral mee op als je dat niet kunt gebruiken en ook ecologisch zijn er betere oplossingen (oplaadbare batterijen lossen dit al op). Dus moet er een constante stroombron zijn. Een naafdynamo is ideaal, zoals op mijn bukker en alle andere gebruiksfietsen in het gezin al uitvoerig ervaren is, maar een trike stelt daarbij enkele praktische problemen:
- 99 % van de naafdynamo's zijn gemaakt voor het voorwiel
- een voorwiel van een trike is enkelzijdig opgehangen, dus zo'n naaf kan niet
- SON maakt een enkelzijdige naafdynamo, maar
- enkel voor enkele merken trikes, met specifieke asmaat (11 of 12 mm als ik het goed heb), waar die bij de mijne een MTB-maat is: 20 mm (ook weer als ik het goed heb)
- ze zijn erg duur (of wat dacht je van € 290 ?)
- de wielmaten van een trike zijn afwijkend (20" vooraan is courant voor een trike, achteraan 20 of 26")
- Shimano maakt(e) één model achternaafdynamo, maar die vind je niet in een wiel ingebouwd
Dus werd het voorbije jaar rustig uitgekeken naar zo'n Shimano FH-C 811 aan een aanvaardbare prijs. Uiteindelijk ben ik eraan geraakt.
Tja, dan is de naaf er nu al een poosje, maar om te rijden heb je wel wat meer nodig... Dus werd het uitkijken naar een geschikte velg: betaalbaar, esthetisch aanvaardbaar, de juiste maat (26" natuurlijk, maar ook in de breedte is variatie) en degelijk, want op een trike worden wielen anders belast dan op een tweewieler. De keuze viel op een Mavic XC-717 disc. Disc, want de trike is achteraan ongeremd, dus heb je geen nood aan velgwangen voor remblokjes.
Om velg en naafdynamo te verbinden, heb je verder nog spaken nodig. De keuze hiervoor is gevallen op Sapim Race. Dat is dus wat zo lang wegbleef.
Ik heb wel zwarte ! |
Omdat het een achterwiel betreft, omdat de fiets behoorlijk intensief gebruikt wordt en omdat de wielen van een trike anders belast worden dan bij een tweewieler (in de bochten ga je niet schuin hangen, maar krijgen de wielen heel wat laterale belasting te verwerken), vertrouw ik mezelf niet goed genoeg om dat met behulp van het wereldwijde web aan te pakken. Dus sprak ik af met Frank Vanhyfte, lesgever fietsherstellen . Met zijn vakkundige uitleg en die van Sheldon Brown ben ik er vanavond aan begonnen, eindelijk. Frank heeft me op het hart gedrukt dat hij en niet ik het wiel zal uitlijnen ! Ik heb er alle vertrouwen in.
Het gaat om het aandrijfwiel, dus moet er nadien nog een cassette op komen en als het even kan een band. De huidige achterband, een Kenda Kwest High Pressure, heeft bewezen een zeer betrouwbare band te zijn, maar op het vlak van comfort laat hij wel te wensen over. Omdat het om een trike gaat en de banden dus helemaal anders belast worden in de bochten dan bij een tweewieler, las ik de ervaringen met velomobielen na: dat komt het dichtste bij een trike en er is wel één en ander te vinden, bij Wim Schermer bijvoorbeeld.
Ik denk er dus over om van de gelegenheid gebruik te maken om rondom Vredestein Perfect Moiree te leggen: 47-406 vooraan, 54-559 achterop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten