vrijdag 14 januari 2011

2de wiel vlechten: stand van zaken

Woensdagavond was een zen-avond: in alle rust aan de keukentafel een nieuw wiel vlechten. Het ziet er goed uit.


Het finale richten en aanspannen laat ik over aan een expert (op zijn verzoek), maar het voorbereidende werk is gedaan.
Omdat het er nu zo netjes bij staat, nog een beeld van de naaf.


En om zeker te zijn dat alles functioneert, vooraleer het wiel af te werken, testte ik het even uit in de trike.


Je ziet één wiel, zonder velglint, zonder band, spaken niet aangespannen, zonder cassette, maar in de trike gemonteerd en de dynamo aangesloten op de koplamp. Jawel hoor: het geeft licht en het maakt niet het minste geluid ! Dat wordt zalig fietsen !

Nog even uit een andere hoek


Nu nog even denken over die cassette: zet ik die over van het oude wiel naar het nieuwe of monteer ik een nieuwe ? In dat laatste geval moet in principe de hele aandrijving vernieuwd worden: tandwielen vooraan, ketting, ...

Wat de bedrading betreft: vanuit de dynamo zal een (dubbele) bedrading vertrekken naar de sensor/schakelaar.


Van daaruit zal de bedrading naar de koplamp vertrekken en omwille van de efficiëntie denk ik eraan om meteen ook een dynamogevoed achterlicht te installeren.

Bumm Toplight Flat S

Zo ben ik meteen helemaal van het batterijgedoe af. Het huidige achterlicht geeft op dat vlak toch wat problemen: de batterijduur is behoorlijk, maar de contacten oxideren en dat zorgt ervoor dat het licht toch geregeld moet gecontroleerd worden en frequent opengemaakt om de contactpunten van oxidatie te ontdoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten