maandag 10 januari 2011

prioriteiten

Kopenhagen is een stad die de kaart van de fiets trekt, die niet twijfelt tussen "we kiezen voor de fiets" en "of neen, wacht, we zullen toch maar de automobilisten op de eerste plaats zetten", met als resultaat een overweldigend percentage fietsers voor de woonwerkverplaatsingen. Over de hele stad wordt gerept van ruim 30 % verplaatsingen met de fiets, in het centrum stijgt dit tot een fenomenale 55 % ! Dit is het gevolg van langetermijnvisie en consequent handelen.



Dit is een fietspad in Kopenhagen rond 1950 ! In Gent - de stad die zichzelf promoot als het fietswalhalla in Vlaanderen - ken ik geen enkel fietspad van deze omvang, ruim een halve eeuw later ! En dit zijn geen vakantiefietsers ! Het gaat simpelweg om de fiets als transportmiddel: milieuvriendelijk, economisch, gezond en vooral snel in een stedelijke omgeving.

Om "Gent fietsstad" eens in perspectief te zetten: nog een link naar de bronsite, met een overzicht van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Gent is de enige Belgische stad op de lijst, maar het is opvallend hoe groot het aandeel van Noordeuropese steden in het overzicht is. Kortom: in Belgisch perspectief staat Gent - toch volgens deze lijst - aan de top, maar binnen Europa ziet het er helemaal anders uit ! De voornaamste reden die ik zie: hier wordt geen keuze gemaakt; het bestuur wil de kool en de geit sparen.Het resultaat ? Het is voor niemand echt goed.

Nog een conclusie: de Vlaamse fietsers zijn veel te braaf. We leven in een grotendeels vlak land, ideaal om te fietsen dus, maar wij fietsers zouden nog veel harder moeten roepen. Fietsen als gewoon alledaags transportmiddel zou een evidentie moeten zijn, maar wordt nog veel te veel in het recreatieve hoekje gedrumd, ook door de fietsers zelf !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen