zondag 19 juni 2011

bagage en luchtweerstand

Sinds het begin rijd ik op de Gforce trike met een set fietstassen die ik nog liggen had: Agu Yamaska 435.


De tassen had ik van op de bukker. Ze zijn praktisch (veel vakken, alles is makkelijk te verdelen), behoorlijk waterdicht (voor als het echt giet, zitten er hoezen bij), met een makkelijke bevestiging (Clickfix) en heel degelijk. Eigenlijk zijn ze bedoeld als low-riders (tassen voor naast het voorwiel van een trekkingfiets).

Nadelen hebben ze ook, maar dan vooral in combinatie met een ligfiets. Vooreerst hangen ze eerder hoog, waardoor het zwaartepunt verhoogt. Hoe meer ze geladen zijn, hoe duidelijker dit wordt: de fiets wil de bocht niet meer in en heeft eerder de neiging om te kantelen dan om te draaien. Verder hangen ze ook redelijk breed, wat aërodynamisch niet zo interessant is. Je ziet dikwijls dat lage racers uitgerust worden met een staartpunt, precies om de wervelingen achter de fiets te vermijden. Deze tassen doen net het omgekeerde, maar dat zal wel geen spectaculair verschil zijn.

Dus is momenteel een set Radical banaantassen M onderweg.


Die hangen lager, eerder achter het zitje dan ernaast en dichter naar het midden van de trike, dus dichter bij het zwaartepunt.
Dat zou de wegligging moeten verbeteren (lager en centraler zwaartepunt), de luchtweerstand moeten verminderen (minder wervelingen achter de fiets) en ze zouden ook praktischer zijn: de voorkant van de tassen zit binnen handbereik. Daarmee zou mijn fotoprobleem (hoe kan ik aan mijn toestel) ook moeten opgelost raken. De Agu's hangen zo hoog, dat de bagagedrager niet meer bruikbaar is. Ook die beperking zou hiermee van de baan moeten zijn.

Aangezien de zijtassen voornamelijk op de zitschaal steunen, zou de invloed op de stabiliteit van het frame ook minder moeten zijn (de bagagedrager vormt een behoorlijke hefboom).

Afwachten tot ze aangekomen zijn en dan post ik het resultaat wel.

4 opmerkingen:

  1. Je verkeert in goed gezelschap Jan, ik heb dezelfde 'banaantassen', zelfde kleur ook !
    Mijn idee was eigenlijk -behalve voor vacanties-
    om ze 'smorgens over het stoeltje vd roets(en) heen te gooien. Die fietsen hebben geen bagagedrager zodat ik dan na het werk wat boodschappen & kleding mee kan nemen.
    Meestal ben ik daar 'sochtends te gehaast voor uiteindelijk...

    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe neem jij dan die spullen mee ? De huidige Agu's zitten proppensvol als ik naar het werk vertrek. Boodschappen kunnen er niet meer bij. Dat zou ook moeten veranderen: 55 liter in plaats van 35.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een toptasje waar ook m'n achterlicht aan zit. Die past ook aan 't stoeltje vd Hafa sinds kort. Op het werk heb ik een bedrijfsbroek & schoenen, dus ik kan me beperken tot een hemd & ondergoed. Bovenste kleding gebruik ik als handdoek. Muesli in een piepklein tupperware bakje...
    Wat reserve binnenbanden, telescooppompje van je landgenoot net als de multitool. Maar daar gaat echt geen pakje eieren meer bij hoor :)!

    BeantwoordenVerwijderen