zaterdag 4 februari 2012

de ideale velomobiel deel 2

Een poosje geleden correspondeerde ik wat met Johan Vrielink, omdat ik me wat zaken afvroeg rond het huidige ontwerp van velomobielen. Het vertrekpunt was het volgende: hoe kleiner een wiel, hoe gevoeliger het is voor oneffenheden in de weg. Dat merk ik geregeld, vooral als ik tussendoor eens de stadsfiets uithaal met zijn 28" wielen en zonder vering. Bepaalde putten en trillingen voel ik daarop veel minder dan in de rondom afgeveerde eFAW.

Op mooie, biljartlakengladde fietspaden zoals in Nederland (zo is het beeld hier toch) heb je daar geen nood aan, maar op de klinkerwegen, het pokdalige asfalt en de verwaarloosde fietspaden waarmee Vlaanderen bestrooid is, merk je toch wel dat 20" niet ideaal is, ondanks de vering.

Dus vroeg ik me af hoe een velomobiel met 24 of 26" velgen eruit zou kunnen zien. Er is, voor zover ik weet, een Quest met 26" wielen geweest, maar ik vermoed dat het probleem daar vooral is dat binnen het concept Quest de wieluitslag van de grote wielen een probleem vormde ?

Dus indien je met grotere wielen werkt, moet je hele ontwerp mee veranderen. Zou iets als de Birk Butterfly in aanmerking komen ?



Met de wielen in hun eigen stroomlijn hoef je daar met het koetswerk niet zozeer rekening mee te houden. Ik kan me wel voorstellen dat je op dat moment de hele ophanging en sturing moet herbekijken. Het wordt dus een compleet andere velomobiel. De Birk is er enkel voor de uiterlijke vormgeving bijgehaald, want het is eigenlijk meer een gestroomlijnde (peperdure) trike en niet echt een velomobiel.


Dit idee heeft ook weer nadelen: alweer omwille van de grotere stuuruitslag moet de spoorbreedte waarschijnlijk vergroten en dan kom je in problemen met paaltjes en andere versmallingen.
Anderzijds zouden grotere wielen de rolweerstand moeten verminderen en da's dan weer een voordeel. Wat een vorm met wielen buiten de koets doet voor de stroomlijn, daar heb ik geen zicht op.


Voor een velomobiel die puur op snelheid gericht is, genre Quest, is dit waarschijnlijk niet het juiste spoor, maar voor een meer comfortgericht model, met bij voorkeur ruime bagagemogelijkheden, is het misschien wel iets ?
Wat een beetje deze weg lijkt op te gaan, maar met heel wat eigenzinnige technische oplossingen (voorwielaandrijving, achterwielsturing), is de Velayo.




Wat deze in de praktijk geeft, daar heb ik het raden naar. Er is bijzonder weinig over te vinden. En, niet onbelangrijk, ook op het vlak van prijs zit deze alweer in dezelfde regionen als alle andere velomobielen... Voor de sterkere verspreiding van het idee is deze dus ook geen oplossing, maar hij geeft wel aan dat er buiten de Alleweder-afstammelingen nog andere wegen te bewandelen zijn !

4 opmerkingen:

  1. Vanaf het eerste moment dat ik de Velayo zag, heb ik het een heel eigenzinnig ontwerp gevonden. Het spreekt mij wel aan. Vooral de voorwielaandrijving. Of die achterwielbesturing zo'n succes ik, kan ik echt niet beoordelen.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi jan
    heb nog een filmpje gevonden van een 3x 26" (van theo)

    http://www.youtube.com/watch?v=D7TY7_gpZAA

    ik heb er ooit ook plaatjes van gezien maar die kan ik niet zo snel vinden
    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim, wat ik ervan vond was dat de draaicirkel nogal ruim is. Eigenzinnig is ie zeker ! Wat de eenzijdige voorwielaandrijving doet in sneeuw, vraag ik me ook af. Voor zover ik weet, is de druk op het achterwiel wel groter, maar door bij het ontwerp het zwaartepunt naar voren te verplaatsen, valt dat wel op te vangen, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. André, bedankt voor de link. Het filmpje toont nog eens aan dat 26" een ander ontwerp nodig heeft; niet een Quest met open wielkasten.

    BeantwoordenVerwijderen