dinsdag 21 februari 2012

Birdy: vervolg

Omdat ik Wim beloofd had wat details te tonen...

De schommelarm-voorvering van de Birdy


Het concept is tegelijk voorvering - met antiduik-effect: de vork zakt helemaal niet in bij het remmen - en scharnierpunt om het voorwiel naar achter te klappen.

De achterbrug is een ander systeem, maar werkt even goed.


Er is ongelooflijk op details gelet. Waar kabels in contact kunnen komen met framedelen, zijn die afgeschermd. Waar mogelijk lopen de kabels door het frame, om bij het vouwen ook geen probleem te vormen. De afwerking is quasi perfect.

Zondag reed ik zo'n 20 km met de Birdy. De fiets rijdt absoluut stil: ik hoor alleen de banden over het asfalt roffelen. Enkel het plooien wordt nog even oefenen.

En op verzoek van Eeuwige Reiziger nog wat geschiedenis van dit exemplaar.

Deze Birdy is een "nieuwe tweedehandsfiets". Dit is wat de fietshandelaar me vertelde: iemand had deze Birdy gekocht en thuis opzij gezet. Het kwam er niet van om ermee te rijden. Om privéredenen moest die toen dringend de deur uit en de winkel nam hem over. Daar stond ie geruime tijd in de toonzaal/etalage, met een heel fikse korting. Volgens die zaakvoerder heb ik een gouden zaak gedaan, maar de consequentie is dus dat ik de fiets moest nemen zoals die uitgevoerd is.
Welk type het precies is, weet ik niet. Enkele kenmerken: Deore XT achteras en derailleur, triggershifters, optionele standaard, optioneel Expedition-rack, comfortstuur (denk ik), Schwalbe Marathon Racer bandjes.

De originele eigenaar koos dus niet voor verlichting. De achterreflector heb ik ondertussen vervangen door een Smart-achterlicht (met sensor) en vooraan zit er voorlopig een oud LED-lampje op. De lente komt eraan, dus verlichting wordt minder noodzakelijk. Dat geeft me de tijd om te denken over een oplossing. Vermoedelijk wordt dat toch een voorwiel met naafdynamo (zal ik wellicht zelf maken) en een degelijke koplamp.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien dat verzoeken worden gehonoreerd...;)

    Maar deze Birdy ziet er dan ook wel erg mooi uit.

    De Birdy-zangeres klinkt waarschijnlijk iets beter....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Wim: dat laatste klopt zeker: deze Birdy geeft geen klank. Qua uitzicht vallen beiden niet te vergelijken.
    Type blijkt ondertussen een "Speed" te zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veraf en nabij, in beide gevallen even mooi. Uit de foto's blijkt de zorg voor detailafwerking. Alhoewel vervaardigd in het Verre Oosten, blijft de Duitse hang naar een hoogstaand kwalitatief product onmiskenbaar aanwezig.

    Als aardigheid zou ik wel eens een vergelijkende test willen doen me de Birdy en de Jetstream van Dahon als deelnemers. Heeft er iemand onder jullie ooit die laatste fietsjes gereden?

    BeantwoordenVerwijderen