Wat ik in eFAW dikwijls ervaar, is dat de achterste veerpoot het niet kan bijbenen. Bij opeenvolgende hobbels of putten danst de achterkant van de fiets in het rond. Dat betekent dat de achterband een groot deel van de tijd geen contact heeft met het wegdek en dus ook dat de aandrijving wegvalt. Comfortabel is het niet, maar je verliest ook nog eens behoorlijk wat snelheid.
Tot nu was daar geen echte oplossing voor. Je kunt wat experimenteren met smallere of bredere banden, met bandendruk en dergelijke, maar dat verandert niets aan de tekortkomingen van de veerpoot. En kijk: nu tovert Wim Schermer een nieuwe veerpoot uit zijn hoge hoed !
De prijs zal niet min zijn: op de site van Risse zie je dat de twee types respectievelijk $ 200 en $ 300 kosten. Aangezien de types voor de velomobielen aangepaste versies zijn, mag je vermoedelijk die prijzen in dollars rechtstreeks omzetten naar euro's en er nog wat bijtellen, vooral ook omdat het niet om grote aantallen zal gaan.
Anderzijds: indien de ingreep de wegligging verbetert en de tractieverliezen beperkt, is dit een zeer zinvolle uitgave !
Anderzijds: indien de ingreep de wegligging verbetert en de tractieverliezen beperkt, is dit een zeer zinvolle uitgave !
Als de praktijktests uitwijzen dat deze demper een wezenlijk verschil maakt, zou het mooi zijn indien die als optie af-fabriek geplaatst zou kunnen worden.
En die prijs ? Als je leest wat velomobilisten uitgeven aan verlichting en andere verbeteringen, valt dit eigenlijk best mee.
Wim didn't exactly pull it out if his hat.... I told him about risse racing shocks a good month ago. I first started using risse upgraded shocks in 1998 on my mountain bike. I was watching the blogs on the search for a shock that would work on velo's with single pivot linkage. Myself and a friend have lengthened the risse astro 5 shock that I've already owned for 15 years and are also completing a gear driven remote lever control for it. I would like to give wim credit however for taking my advice and contacting them. I think I at least deserve a little credit for pointing them in the right direction.
BeantwoordenVerwijderenChris, I'm sorry: I didn't know the whole story behind this. Of course you deserve credit for what you did !
BeantwoordenVerwijderenLooking at the Risse images, I was already wondering how one would change the setting of the damping. The original design is meant for a diamond frame bike, not for the enclosed environment of a velomobile. So you've worked out that as well !
Deze aanvullende info mis ik dan toch een beetje op de site van de andere Wim.
BeantwoordenVerwijderenWas er ook al niet ooit iets met een "Botter-schermpje" die nu meestal met een andere naam wordt aangeduid..........;)
Wim - de roetsende
Ik ben altijd volkomen open over wie wat bedacht heeft. De complete discussie met Chris Evans staat compleet onder mijn posting: http://wimschermer.blogspot.com/2012/01/schokdemper-update.html
BeantwoordenVerwijderenOok over het Botterscherm is geen enkele discussie. Heb ik niet bedacht en ook nooit geclaimd.
Zelfs wat nu als het Wim Schermpje ofwel mini vizier door het leven gaat, heb ik niet bedacht. Dat is door Jan Reus bedacht en dat is door mij ook op mijn blog zo gezegd.
Dat anderen hardnekkig mijn naam eraan verbinden kan ik ook niet veel aan doen.
Groeten,
Wim