zaterdag 11 februari 2012

fris

Enkele keren de voorbije week wees de thermometer zo ongeveer -12° C aan. Frisjes voor de tijd van het jaar.

De accu van de auto heeft er de brui aan gegeven, maar da's normaal: ik heb al maanden niet meer moeten tanken, de auto komt amper nog van zijn plaats. En na 8 jaar vindt de accu het dan welletjes.

-12° C, dus dacht ik: "dat wordt een laagje extra". Thermisch ondergoed erbij, een tweede paar sokken en katoenen onderhandschoenen. Wel: dat was fout gedacht ! Veel te warm had ik.

En omdat eigenwijs zijn nu eenmaal een eigenschap is van me, koos ik toch maar weer voor de route over het jaagpad. Sneeuw ? Waar ? Op het jaagpad natuurlijk ! De snelheid lag daardoor wel wat lager dan anders, maar de route zag er sprookjesachtig uit en het ochtendlicht onder een onbewolkte hemel is schitterend.



Mijn excuses voor de beeldkwaliteit: ik had enkel de telefoon bij en die doet het niet zo goed met weinig licht. En in realiteit is het zicht vanuit de fiets wel wat beter dan wat je op de tweede opname ziet !

Buiten -12°, in eFAW -7° en dat scheelt 5 hele graden ! De bovenste laag kleren en de onderhandschoenen gingen uit, de muts werd vervangen door een hoofdband en dat voelde al heel wat beter. Enkel mijn tenen vonden het wat te fris, dus zal ik toch maar eens denken aan verwarmde zolen. Liever dat dan in de auto naar het werk rijden.

De sneeuw zorgde ervoor dat de verplaatsingstijd steeg van 45 naar 60 minuten. In het weerkeren had ik de hele week daarbovenop nog een strakke noordooster op kop. Ondanks de stroomlijn van eFAW was het hard trappen !

Het koudste zouden we nu wel gehad moeten hebben. Het blijft vriezen, maar niet meer zo hard.Er is zelfs dooi aangekondigd voor volgende week. Dat wordt weer hard werken in de onverharde dreef waar ik door moet.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Ik heb geen koude voeten gehad in de FAW (bij dezelfde temp.). De voetengaten afgesloten -van binnen uit- en neopreen overschoenen gebruikt.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mick, het is goed dat te horen. Enig idee hoe overschoenen kunnen helpen ? Het algemene beeld is dat de kou van de pedalen via de SPD-plaatjes naar binnen trekt. Daar kunnen overschoenen toch niet bij helpen ? Of gebruik jij geen klikpedalen ?
    Dat afsluiten van het voetengat moet ik ook eens bekijken, maar da's niet dringend: vanaf morgen wordt dooi aangekondigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jan,
    Zou het er misschien mee te maken hebben dat het hele traphuis incl. pedalen binnen in de fiets zit? Ik ben al blij dat het voor mij genoeg is!
    Voetengat dicht scheelt ook nog n's id snelheid, dus gaat je accu langer mee...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OK, Mick, ik heb het begrepen: ik ga op zoek naar materiaal om het voetengat af te sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen