zaterdag 18 februari 2012

onderhoud - slijtage

Dinsdagavond ging ik badmintonnen en zoals gewoonlijk gebruikte ik eFAW om tot aan de wielerpiste (waar we vier sportvelden gebruiken) te rijden. Bij het aanzetten hoorde ik een verdacht getik bij het linkerwiel. Dat diende ik dus in het oog (oor) te houden !
Bij het weerkeren was het getik nog duidelijker geworden en ik vreesde dat er weer enkele spaken gebroken waren. Daarom bleef eFAW woensdag in de garage staan: ik wou niet het risico lopen om onderweg panne te hebben.

Donderdag had ik eFAW niet nodig, want toen moest ik met de trein naar Tienen. Daardoor was er ook geen tijd om het probleem uit te zoeken, dat moest dus wachten tot het einde van de week.

Een voorwiel van een A2 Alleweder halen houdt niet veel in: één enkele bout losdraaien en je kunt het wiel van de as schuiven. Dat was dus snel gedaan en de bron van het getik was al even snel gevonden: maar liefst 3 gebroken spaken...


Hierbij viel het op dat, net als de vorige keer, het spaken aan de binnenste flens zijn en dat het drie spaken zijn die op dezelfde manier belast worden. Ze waren ook alle drie aan de kop afgebroken. Ik vermoed dat dit het gevolg is van een te lage spaakspanning, maar ik heb geen idee van hoe dit moet zijn.

Nu ja, spaken vervangen is geen zwaar werk. Op een half uurtje was de klus helemaal geklaard. Gelukkig heeft Gerrit, de vorige eigenaar, me een behoorlijke reserve meegegeven.

4 opmerkingen:

  1. Hoe strak? Zo strak als je durft. De spaken en nippels van bijna elke VM zijn van RVS, die draai je niet zo maar kapot. Als de velg elke winter een laagje vaseline had/heeft, kan die ook prima overweg met een hoge spaakspanning.
    Mochten de nippels vast zitten of moeilijk draaien, geef ze dan allemaal een drupje olie. Dat kan het makkelijste vanaf de band kant, maar kan ook vanaf de spaakkant.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een spaakbreuk die veel voorkomt. En inderdaad, telkens dat soort spaken. Ik heb nu m'n 3e velomobiel en bij allen had ik spaakbreuk met grote regelmaat. De oplossing is echter simpel en goedkoop (simpel als je toch een nieuwe spaak moet plaatsen):

    http://velomobielfan.blogspot.com/2010/05/spaakbreuk-en-ringetjes-achter.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pjotr en Quemo, bedankt voor de verhelderende aanvullingen. Zo heb ik een antwoord op twee delen van het probleem: welke spaakspanning en hoe brekende spaken vermijden. Nu nog even op jacht naar geschikte ringetjes ;-)
    Op iets langere termijn moet ik wat verzinnen om de wielen te kunnen richten: een eenzijdig opgehangen wiel steek je niet zomaar in een oude vork...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jan:

    Simpele oplossing voor. Gewoon een stuk draadeind (wat breed genoeg is voor de vork) nemen dat door het kleinste lager past. Ik meen dat dat M10 is.
    Het grotere lager sluit dan niet mooi aan maar de ruimte tussen draadeind en binnenkant van het lager kan je opvullen met tape totdat het draadeind met tape net in het lager past. Met wat moeren en ringen kan je dan de rest oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen