vrijdag 17 februari 2012

geen ligfiets

De laatste tijd moest ik enkele keren voor het werk op en neer naar Tienen. Vroeger deed ik dat met de auto, maar omwille van het milieu, de talloze files (en het bijhorende tijdsverlies) en de veiligheid koos ik dan toch maar voor de trein. Daarbij viel me op dat toch behoorlijk wat treinreizigers een vouwfiets meenemen. De wat meer begoeden nemen een Brompton onder de arm en wie het bescheidener houdt, maar ook een redelijke kwaliteit wenst, zie ik meestal met een Dahon bij zich. Maar er zijn dus andere, en dit was wat ik deze morgen bij mijn vaste fietshandelaar testte:


Een Riese & Müller Birdy, met voor- en achtervering en een gewicht van geen 11 kg... Het testparcours werd in Gent-centrum afgelegd: kasseien, klinkers, onverhard (Citadelpark was ideaal), bergop en bergaf, ...

Leuke bandjes erop (Schwalbe Marathon Racer 18"), een meevouwende bagagedrager, ruime instelmogelijkheden en redelijk compact op te vouwen.


Hier stond ik klaar voor een wat spannende afdaling: natte kleiklinkers. Ik was benieuwd wat de combinatie van kleine 18" wieltjes, V-brakes, korte wielbasis en een gladde helling zou geven, maar ook dit ging goed.

De voor- en achtervering hebben als resultaat dat het rijcomfort zowat op het niveau van mijn dagdagelijkse - ongeveerde - toerfiets komt. Deze dus:


De Birdy rijdt ongeveer zoals een gewone fiets. Dat wil zeggen: qua inspanning valt het te vergelijken, het absorberen van oneffenheden komt overeen, de stuureigenschappen zijn ook vergelijkbaar. De kleine wielen hebben wel - zeker met de semi-slicks erop - de neiging wat sneller te blokkeren en de andere geometrie zorgt ervoor dat je wat meer rechtop zit. Niet hetzelfde dus, maar wel vergelijkbaar. Het stuur is op vier hoogtes in te stellen en ook de afstand tussen zadel en stuur is aan te passen. Je kunt de houding dus redelijk personaliseren.

Het grote voordeel is wel dat je de fiets compact kunt opvouwen en dat is mooi meegenomen, als antidiefstalmaatregel (je neemt de fiets overal mee binnen) of bij het transport in de auto, op de bus of op de trein. Nog eens: het is geen Brompton en dat betekent dat hij minder compact is in opgevouwen toestand, maar de rij-eigenschappen zijn dan weer beter. Eén zaak viel dan weer op in negatieve zin: de handgrepen zijn beenhard. Die zal ik vermoedelijk redelijk snel wisselen voor iets comfortabelers.

Er moeten wel nog verlichting en spatbordjes op komen en ook de bagagemogelijkheden moet ik bekijken. Een Birdy is een Duits product (het frame wordt wel in Taiwan geproduceert, bij Pacific Cycles), dus de basis is een kale fiets: alle extra's zijn helaas te betalen. De garage wordt stilaan te klein...

7 opmerkingen:

  1. Leuk fietsje.

    Is die constructie bij het voorwiel de voorvering?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Biedt is zeker niet de slechtste. Ze timmeren behoorlijk aan de weg. Ik zou hem iets boven Dahon plaatsen. Er zitten wel behoorlijk veel bewegende delen op een Birdy. Ik heb geen idee hoe die zich na een winter forenzen houdt.
    20 jaar geleden heb ik 1900 gulden betaald voor mijn Bromton. Je wilt niet weten wat die fiets allemaal heeft meegemaakt. Hij is nog steeds helemaal goed. In uitstekende investering lijkt me. Nooit wat gebroken idd. Alleen lekke banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim, zo is het. Morgen staat de fiets hier - er moet nog wat aan afgesteld worden - en dan maak ik wel even een detailfoto van die schommelarm. Vandaag had ik enkel de telefoon bij en die maakt, ondanks de 8 Mp, geen denderende foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. BrandweerQuest, voor het dagelijkse forenzen gebruik ik mijn trouwe eFAW. De Birdy is voor andere verplaatsingen, vooral in combinatie met andere transportmiddelen. Dat is met een velomobiel wat minder evident ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welkom bij de 'Birdy-Freunde' - even googlen en je vindt hun leuke website (jammer genoeg wel al een tijdje niet meer 'bij de tijd gebracht'), Jan! Ergens begin 2006 heb een Birdy in huis gehaald, waarbij dezelfde overwegingen meespeelden als de jouwe. In vergelijking vond ik de Birdy heel wat soepelder rijden dan een Brompton bijvoorbeeld die ik meer zag als een fietsje voor korte afstanden. Met de vouwfiets die ik toen - en nu nog steeds - in gedachten had, wou ik ook flink wat utilaire als recreatieve kilometers afmalen. En de Birdy heeft mijn verwachtingen ruimschoots ingevuld. Niet alleen korte ritjes als van Jan Palfijn naar de Burgerlijke Stand in Gent, maar ook flink uit de kluiten gewassen fietstochten langs het Waalse RAVeL. M'n Birdy heeft het al allemaal onder de wielen gehad. 't Enige minpuntje vind ik de ophanging van het bagagerekje achteraan, maar dat is bij de nieuwe modellen ondertussen vakkundig opgelost. Als verlichting koos ik een B&M-lamp met naafdynamo vooraan en eveneens een B&M achteraan op batterijen. Voldoet ruimschoots, al vind ik dat het achterlicht eigenlijk te laag hangt. Daarom pin ik meestal nog een lichtje op m'n rug. 'n Zwaailicht op m'n hoofd zou natuurlijk nog beter zijn, maar alles heeft zo z'n grenzen, niet?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stefaan, de fiets die ik in huis haalde, is er eentje zonder verlichting... Er volgt binnenkort nog een post over wat eraan zou moeten veranderen.
    Ik ben ook voorstander van naafdynamo's, maar dat betekent een ander wiel. Eerst even sparen ;-)

    Bij gelegenheid zul je me dus heel wat ervaringen kunnen meegeven !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je niet overwogen de verlichting van fabriekswege te voorzien? 'k Geloof dat de nieuwe modellen met verlichting standaard uitgerust worden met een SON. En zoals je wel weet, moet je altijd een beetje dieper in de geldbeugel tasten als je zaken achteraf wilt veranderen. Bij mij was er indertijd weinig keuze, want ik heb in Duitsland een tweedehands nieuw exemplaar gekocht. Schijnbaar een model met een geschiedenis, althans, dat wisten ze bij de Birdy-Freunde te vertellen. 't Ging immers om een toonzaalmodel waarmee hoogstwaarschijnlijk, afgaand op de gebruikssporen, nauwelijks mee gereden was. Op het frame van de fiets staat nog steeds een zelfklever van die Duitse winkel. 't Vreemde echter is nu juist dat de fiets een afmontering (o.m. rollerbrakes) heeft die R&M alleen voorziet voor de verkoop in het VK... Heel ongebruikelijk, naar 't schijnt.

    Voor welke soort versnelling ga je? En welk stuur heb je gekozen? 't Kleurtje? Of hou je ons nog eventjes in spanning? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen