woensdag 9 mei 2012

ritje WAW


Vorige week, na de herstelling van eFAW, maakte ik een heel kort ritje met een WAW, gewoon uit nieuwsgierigheid. Op pakweg drie kilometer kun je niet veel ervaren, maar enkele zaken waren wel heel erg manifest. Een WAW is lichter, veel lichter, dan een FAW. Daarnaast voelt ook de aandrijving veel efficiënter aan. Die beide zaken samen maken dat een WAW onvergelijkbaar veel sneller op tempo is en dat dit tempo ook veel hoger ligt.
Natuurlijk is het moeilijk vergelijken: een derailleursysteem tegenover een naafversnelling, naar schatting 15 kg minder gewicht (24 kg tegenover ongeveer 40), andere wielmaat achteraan, veel betere stroomlijn, ...

Ook praktisch scoort de WAW een pak hoger: er is gewoon veel meer bergruimte.

De besturing verloopt ook anders: waar eFAW gebruik maakt van de helmstok die je ook in de Quest, Strada en aanverwanten vindt, is de WAW uitgerust met twee hendels. Dit stuurt wat stroever, maar op hogere snelheid is het dan weer veel preciezer. Nog een voordeel is dat je armen in een natuurlijker houding blijven. Het leek me wel dat de draaicirkel van eFAW kleiner is.

De zitting lag veel platter, maar wel goed. Voor mij was het een heel behoorlijk zitje.

Qua rijgeluiden was er weinig verschil te merken. Andere geluiden natuurlijk, want een kunststof kast is niet hetzelfde als een aluminium doos, maar het volume was zowat hetzelfde. Ook het zicht was nogal gelijk, dank zij de deuk tussen de wielkasten.

Het grootste bezwaar tegen de WAW is het ontbreken van achtervering. Daar merkte ik niets van, maar het ritje (enkele keren langs het water heen en aan de overkant terug) ging uitsluitend over asfalt, met wat verkeersdrempels. Deze fiets was uitgerust met smalle racebandjes (1,75 vooraan en 1,50 achteraan), maar in combinatie met het voor mij heel fijne zitje viel het toch erg mee.

Een langere testrit dringt zich op.

Wat me ook opviel, is dat - voor zover mijn beperkte ervaring het toelaat om er wat over te zeggen - de huid van de WAW heel wat steviger aanvoelt dan die van de Quest. Die laatste lijkt me heel wat kwetsbaarder. Vermoedelijk heeft dat te maken met enerzijds de gekozen materialen en anderzijds het streven naar een zo laag mogelijk gewicht. Of er in de praktijk ook een verschil is, daar heb ik dan weer geen idee van.

In elk geval blijft de WAW een mogelijke opvolger van eFAW, een keer het zover is. Een belangrijk argument hierbij is dat de producent op enkele kilometers van mijn deur gevestigd is.

6 opmerkingen:

  1. De body van de WAW is zonder meer steviger dan die van de Quest. De neus en staart zijn, in ieder geval bij mijn exemplaar, een stuk lichter en dus dunner uitgevoerd. Daar loop je makkelijk het risico een barst in te rijden. Veel verder gaat dat niet want het is en blijft taai materiaal. Ik vond trouwens de bagageruimte van mijn Alleweder groter dan die van de WAW. Vooral door het vak boven het achterwiel. Afijn succes met de overpeinzingen. De WAW is en blijft een pracht fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zeg je het: overpeinzingen. Eerstvolgend op het programma is een gewone ligger, om ritten mee te kunnen doen (eFAW kan namelijk niet in de auto) wat verder van huis. De Birdy heeft het fietsbudget voor dit jaar opgebruikt, dus een opvolger voor eFAW komt er nog niet zo snel en dat hoeft ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga je ook een eWAW overwegen Jan of eentje zonder nu ?

    Vroeg of laat zal ik naar Belgie afreizen om ook toch eens in een WAW proef te rijden. Ik wil nog altijd weten wat ik gemist heb toen me werd verteld dat ik er niet in paste :D

    Arjan ( NL-ligger )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sta voor alles open. Uiteindelijk beschik ik al over de e-aandrijving. Of die mee de deur uit zou gaan met eFAW of niet, dat is nog lang geen uitgemaakte zaak. Er is nog veel tijd voorzien om hierover na te denken. Ook de alternatieven (vooral Strada en Mango) moeten nog getest worden.

      Verwijderen
  4. Intressante testrit. Er is kennelijk veel veranderd (lees verbeterd) aan de WAW.
    Voldoende bagageruimte? Geen gemis achtervering? Stevige huid? Weinig gerammel?
    Ik moet kennelijk nodig weer eens een rit maken met een (nieuwe) WAW om mijn mening bij te schaven. Ik heb er een op het oog in NL, maar durf het bijna niet te vragen.....

    Ps wat dacht je van de WAW-Alleweder A8+E+naaf zelf bouwen? :-)
    http://brandweerquest.blogspot.com/2012_03_01_archive.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kwaliteit van de WAW evolueert ook. Bijvoorbeeld wordt de productie van de rompen nu ook uitbesteed (Tjechië), wat het mogelijk zou maken om meer kwaliteit te leveren (goedkopere werkuren, dus kan er meer tijd in de productie gestoken worden).

      En ja: de A8 is aantrekkelijk. Het zelf bouwen ook. Alleen: zou Leo niet eens iemand onder de arm nemen die verstand heeft van design. Die achterkant... Ook de open ketting ben ik niet wild van. Anderzijds zou het simpel moeten zijn om de op stapel staande NuVinci met wiel en al over te bouwen, mocht het ooit zover komen.

      Verwijderen