Vooraf: wat volgt is een illustratie van een theoretische mogelijkheid ! Het is niet bedoeld om angst aan te jagen en het is me ook niet overkomen met het accupack dat zowat dagelijks gebruikt wordt. Wat volgt, gebeurde in quasi laboratoriumomstandigheden, waarbij niet volgens de normale procedure geladen werd.
Heel wat maanden geleden, na aanslepende problemen met het Cyclone accupack voor eFAW, bezorgde Fietser me een tweede pack. Dat had de helft van de capaciteit van het mijne: 8 Ah in plaats van 16, maar in beide worden identieke cellen gebruikt. In beide packs bleken enkele slechte cellen te zitten. De beste vormden samen een nieuw 16 Ah pack en de andere werden opzij gelegd.
Bij het laden worden spanning en laadstroom geregeld door een Battery Management System (BMS). Onlangs bedacht mijn vader, die de klus uitgevoerd had, dat hij nog die reeks cellen liggen had en dat die af en toe geladen moeten worden om in conditie te blijven.
Omdat ook het BMS van het 8 Ah pack niet goed werkte, laadde hij de cellen rechtstreeks op - wat niet de bedoeling is -, maar veiligheidshalve niet tot hun maximale spanning.
Wat gebeurt er indien één van de cellen een veel lagere capaciteit heeft en dus overladen raakt ?
Dit
Een keer de maximale spanning bereikt is en je toch nog energie toevoegt, volgt een chemisch proces waarbij zuurstof vrijkomt. In dit geval lagen de cellen los, dus kon het membraan de druk opvangen.
Nog langer laden zou nog meer zuurstof vrijmaken, waarop wellicht een explosie zou volgen.
Het is dus niet voor niets dat in een accupack regelelektronica zit ! Hopelijk begeeft die het nooit.
Dit betekent ook dat bij de cellen die enkele maanden geleden nog pico bello functioneerden er alweer eentje het begeven heeft.
Ik stel me ook vragen bij de opgegeven levensduur van LiFePo cellen: er wordt een levensduur van tussen 1000 en 2000 laadcycli opgegeven. Het ziet ernaar uit dat bij individuele cellen heel veel afwijking bestaat tegenover dat gemiddelde.
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenAls je de lipo accu netjes behandeld is er geen gevaar.
Maar... zorg dat je een goede lader hebt een met een losse balancer maar nog mooier een lader met al ingebouwde balancer, de nieuwe tape laders hebben dat.
Zorg dat je niet onder de 3.7 volt per cel komt, dit is een veilige marge.
Ontlaad dus bij gebruik zorg dat je niet onder de 30% komt.
Bij niet gebruik, leg de accu weg met een lading van 60%.
Er zijn kleine kastjes om dit kunnen meten,per cel en totaal.
Voordeel van Lipo accu's is dat ze licht zijn( ongeveer de helft lichter) en je kunt ze heel snel laden.
Er wordt tegenwoordig allen nog maar gevlogen met lipo in het model vliegen.
Groet Jan.
De controller in eFAW zorgt hiervoor: zodra de spanning van het pack onder 23,5V zakt, wordt de stroomvoorziening afgesloten. Dit is zo in het BMS geprogrammeerd door de fabrikant.
VerwijderenBlijkbaar kunnen die LiPo's hun lading ook lang behouden, dus een keer geladen zou er geen probleem mogen zijn. Tenzij, zoals hier geïllustreerd werd, een cel slecht wordt.
Dit is het resultaat in het echt.
BeantwoordenVerwijderenhttp://velotejo.blogspot.nl/2011/03/fiets-accu-ontploft.html
De BMS was eerst 'te water gelaten' bij een eerder ongeval.
"Guns are not dangerous....people are"
BeantwoordenVerwijderenIk zou suggeren dat dat ook voor accu's geldt ? :D
Ik weet niet zeker of je hierbij "guns" of "people" vervangt door accu's ;-)
Verwijderenjan reus let wel op dat het hier gaat om lifepo wat absoluut niet hetzelfde is als lipo deze hebben een lagere spanning .
BeantwoordenVerwijderennormaal blazen deze wel op maar hebben veel minder de neiging om de exploderen of in brand te vliegen .