donderdag 2 augustus 2012

Fietsen en wiskunde

Vorige week werden temperaturen tot rond 30° C aangekondigd. Dat was één van de redenen om ervoor te kiezen met de Valenteyn Kobra naar het werk te rijden, ondanks het feit dat die fiets een "work in progress" is.

Zoals wie deze blog geregeld leest wel weet, loopt de woonwerkroute voor 2/3 langs de Scheldedijk en dat kun je best een fietssnelweg noemen. Dat andere 3de, dat is waar de hindernissen opduiken. En hindernissen voor een lage racer, dat zijn een slecht wegdek en korte bochten. Dat laatste zette me aan het denken: wat is eigenlijk de maximale hoek die het voorwiel kan maken eer het de ketting raakt ?

Dus toen ik thuis kwam, had ik een mooie opdracht voor mijn jongste, die wiskunde-wetenschappen studeert (middelbare school) en die ik dergelijke zaken had zien oefenen voor het recentste wiskunde-examen.

De gegevens: de wieldiameter en de maximale uitslag gemeten vanaf de rechtuitstand. Met die twee getallen kon hij aan het werk. En het wonder geschiedde: een 15-jarige puber die midden in de vakantie, bij tropische buitentemperaturen, omgeven door papier en een wetenschappelijke rekenmachine, een wiskundige opgave aanpakte (dat duurde niet lang, hoor, anders was hij er niet aan begonnen).

Het resultaat ? Een maximale uitwijking van om en bij de 13° en dat is niet veel ! Bekijk het maar even op deze indeling.


Met de bukker, indien de fietser vaardig genoeg is, is 90° zelfs te doen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten