woensdag 1 augustus 2012

Onderhoud

Met eFAW nadert de teller de 10.000 km (door mij afgelegd sinds de aankoop) en dat betekent dat ik stilaan gevoel krijg voor de onhebbelijkheden van mijn velomobiel.

Zoals gezegd, heb ik in het weekend het kransje vervangen door een 19T exemplaar en bij die werken keek ik enkele zaken na, want ik merkte dat er meer energie nodig was om dezelfde snelheden te halen. Veel zit er niet tussen mijn fietsschoenen en de ondergrond, dus hoef ik niet ver te zoeken.

De bandendruk was rondom gezakt tot zo'n 2 bar. Lekker comfortabel, maar het rendement gaat op die manier wel achteruit. Alle banden kregen wat lucht bij, tot de druk 3,5 bar bereikte. Nog steeds comfortabel, een beetje lawaaieriger en vooral een snellere fiets.

Een andere duidelijk voelbare oorzaak (volgens mij toch) is een vuile en droge ketting. Tussen de schakels zit alweer heel wat smurrie en ook de kettingspanner ziet er niet echt netjes uit: zwarte pakken vuil, samengeklit met olie, hinderen de ketting ook daar. Tijd dus om dat weer onder handen te nemen.

Wat ik tot op heden niet vond is een efficiënte methode om de ketting van eFAW te reinigen. De hulpmiddelen die op de andere fietsen bruikbaar zijn, zijn hier niet van toepassing: geen derailleur om een toestelletje met borstels aan te hangen en teveel kettingbuis. Ook een goed reinigingsproduct heb ik nog niet. Experimenten in het verleden met benzine liepen falikant af: dat reinigt en ontvet wel degelijk, maar het ontvet zo goed dat ook binnenin de schakels de smering weg is. Nadien is de ketting binnen de kortste keren goed voor de vuilbak.

Dit kan dus niet


De methode die ik onlangs toepaste op de Kobra - smeren met dunne olie die alle vuil loswerkt - valt ook te overwegen, maar het nadeel is dat alles van de ketting weggeslingerd wordt. Het interieur (en mijn benen) krijgt dat allemaal te verwerken.Ook niet ideaal dus.


Een vereiste voor de volgende velomobiel wordt in elk geval een (nog) beter afgeschermde ketting. Anderzijds: 10.000 km met een ketting waar veel vermogen op komt te staan (ook de Cyclonemotor drijft het achterwiel aan via diezelfde ketting) is al bij al niet slecht !

Binnenkort meet ik de ketting eens op met het nieuwe speeltje en dan weet ik beter in welke conditie ze verkeert.

4 opmerkingen:

  1. een derailleur is toch geen noodzaak om een kettingreiniger aan te hangen? Je kan hem gewoon in je hand houden.
    Het draaien van de ketting ondertussen is een ander paar mouwen bij een VM

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het, he. Als je die reiniger aan je derailleurkooi kunt hangen, heb je je handen vrij om de trappers te bewegen. Indien je die reiniger moet vasthouden... Een oplossing is natuurlijk: hulp inroepen.

      Verwijderen
  2. Ik gebruik altijd kettingreinigingsolie in de Cordo kettingreiniger. Beter resultaat geeft nog als je de ketting een tijdje in een bakje met kettingreinigingsolie legt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat ik nu van plan ben. Net een bus ontvetter in huis gehaald en daarmee ga ik aan het werk.

      Verwijderen