vrijdag 24 augustus 2012

bedenking

Een citaat uit een artikel van Mikael Colville-Andersen (copenhagenize.com):

"As I often say, badly-behaved cyclists are usally just cyclists with inadequate infrastructure."

En uit hetzelfde artikel: 

"While cycling is, of course, transport, dealing with cycling issues is still done with a traffic engineer mentality. Data, speculation, laws.
Modern, progressive cities discard this last century mentality and look instead to new solutions. Employing the expertise of sociologists and anthropologists to understand the behaviour at work. Using these fields to inspire solutions on the ground."

Het gaat erom dat er niet daadwerkelijk aan fietsgerichte oplossingen gewerkt wordt door veel besturen en bestuursniveaus, maar dat er zoethoudertjes uitgedacht worden die passen binnen een al lang bestaande visie op (auto-)mobiliteit. Of zoals een collega Fietsersbonder het noemt: een "korreltjesbeleid". Een metertje fietspad hier, een fietsrekje daar, maar geen alomvattende visie erachter.

Het resultaat ? Onvrede alom.

4 opmerkingen:

  1. Hmm...in Nederland is men nu juist bezig met fietssnelwegen aanleggen tussen grote steden.

    Met bereikte grenzen van autowegcapaciteit en spoorcapaciteit in de spitsuren, de noodzaak mimimaal 30 minuten matig intesief te bewegen per dag en de oplopende brandstofkosten begint het bij mensen te dagen dat er nog iets anders is dan de auto of het meestal gehate OV.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlaanderen heeft nog een ruime achterstand. In veel bedrijven en overheidsinstellingen wordt wel een fietsvergoeding (tot € 0,21/km, belastingsvrij) uitgekeerd, maar de infrastructuur volgt niet. Die zou zelfs niet moeten volgen, maar voorlopen.
      Nu is hier de discussie over de vigerende wetgeving voor jaagpaden een hot item: daar mag je sinds de jaren '30 van de vorige eeuw maximum 30 km/u. Waar jaagpaden ideale "fietssnelwegen" zouden kunnen zijn (mits gezond verstand bij de gebruikers), wordt weer geschermd met wetgeving om de klok terug te draaien...

      Verwijderen
  2. Het zal je plezieren dat we voor het velomobiel-seminar (http://www.velomobileseminar.com) ook naar het onderwerp “social context” hebben gekeken, en voor 7 september ook enkele sprekers hierover hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi ! Dat maakt de context alvast heel wat ruimer.

      Verwijderen