maandag 29 oktober 2012

Leuk artikel

Ik had vernomen dat Chris De Decker, de man achter het internetmagazine Lowtechmagazine, een bezoekje had gebracht aan Fietser.be.
Vorige week werd zijn verslag in het Engels gepubliceerd en sinds vandaag staat ook de Nederlandse versie online. Het lijkt me dat de informatie hier en daar wat eenzijdig is (logisch, als je maar één type velomobiel van één fabrikant kent/test en op zijn gegevens moet afgaan), maar in het algemeen is het wel boeiend en toont het artikel ook aan wat met een velomobiel mogelijk is, als je die voor dagelijks transport wil gebruiken.

Als ik zijn informatie vergelijk met mijn ervaringen met eFAW, kom ik vooral aan de volgende verschillen:
  • de snelheid die hij gedurende een uur aanhoudt, is voor mij onmogelijk. Dat is het gevolg van een verschil in rendement en luchtweerstand, vermoed ik.
  • de actieradius is moeilijk te becijferen. In eFAW wordt de motor veel meer gebruikt dan enkel bij acceleratie, maar toch haal ik met de 13 Ah batterij een autonomie van makkelijk 100 tot 150 km. Indien de snelheid beperkt wordt tot 30 km/u en met een matige ondersteuning moet dat zelfs tot 200 km gaan. Natuurlijk: hoe minder ondersteuning (frequentie en vermogen), hoe groter de autonomie.
De rest zal ik volgende week zelf uittesten.

2 opmerkingen:

  1. Ja een pracht artikel, zoals ik daar gewend ben.
    Die actieradius is een moeilijk te grijpen ding. Veel is afhankelijk van de input van de rijder zoals hij al aangeeft. Ook heuvels en frequentie van stoppen/optrekken heeft invloed is voor de hand liggend.

    Wat minder bekend is, is het gebruik van welke type motor en de wijze waarop het is toegepast. Daar zal volgens mij het verschil tussen jou FAW en de WAW liggen. Ik ben niet exact op de hoogte welke motor hij gebruikt, maar de Orca en de nieuwste Sunrider beschikken ook over een uiterst efficiente motor.
    Ook de manier van inbouwen maakt veel verschil. Deze zitten bij deze fietsen in de aandrijflijn opgenomen. Bij de meeste e-bikes is de plaats rechtstreeks in het wiel. Dat trekt een veel zwaardere wissel op het stroomverbruik dan in de aandrijflijn met een gekozen verzet waar je mee opschakelt in rijweerstand.
    Rechtstreeks in het wiel maak je gebruik van de grote koppel van een elektromotor. Die energie moet ergens vandaan komen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eWAW gebruikt hetzelfde concept als mijn eFAW: een Cyclonemotor ingebouwd voor de trapas. Ik weet niet met welke eWAW gereden is; het vermogen van de motor is meestal 250 of 360 W nominaal. Dat is het concept waar Fietser de beste ervaringen mee heeft. In de beginfase werkten ze met een Bionix in het achterwiel, maar daar lijken ze helemaal van afgestapt te zijn.

      Verwijderen