vrijdag 26 oktober 2012

Nog kettingwerken

Vorige week heb ik ook een aardig eindje afgefietst met de Birdy. Da's een leuke afwisseling en voor gecombineerde verplaatsingen met de trein net iets handiger dan een velomobiel.

Maar het regende en veel vuil dat het voorwiel opwerpt, komt op de ketting terecht. Het achterwiel gooit daar nog een pak zand en modder bij en binnen de kortste keren heb je een knarsende ketting en tandwielen.
Dus werd zondag ook dat onder handen genomen:
  • met een apparaatje en ontvetter de ketting reinigen
  • droogwrijven met een doek en dan met de compressor het grootste vuil van tussen de kransjes blazen
  • met fijne olie smeren
  • weer afwrijven met een doek, zodat het laatste vuil er ook afkomt
  • met kettingolie smeren
Nu loopt de fiets weer helemaal zacht, zonder hoor- en voelbaar geknars in de overbrenging.

Het nadeel van een vouwfiets is dat de ketting volledig onbeschermd is en dus snel, heel snel, vuil opneemt. Door de kleine (18") wielen hangt de ketting lager en de derailleur met lange kooi versterkt dat nog. Hierdoor schept die bijna het vuil van de grond.

De levensduur zal op die manier wellicht beperkter zijn dan van andere fietsen. Riese und Müller spreekt van 1.500 tot 3.000 km. Dat is niet zoveel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen