maandag 1 oktober 2012

Oeps...

De laatste weken liep de ketting er met een toenemende frequente af bij eFAW. Dat is niet normaal ! Daarnaast klinkt uit de achterkant een gekreun, dat alsmaar toeneemt bij het in- en uitveren van de achterbrug.

Was het een gevolg van het grote onderhoud, waarbij de ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd werd ? Lag de grotere onafgeveerde massa van het achterwiel (met NuVinci) aan de basis ? Uitlijning niet goed meer ?

Dat betekende zoeken. In diezelfde periode merkte ik dat de achterkant van de fiets rammelde en eigenlijk was het tijd om ook de achterste veerpoot open te maken en te reinigen. Die zou wel de bron van het gerammel zijn.

Eerste conclusie bij het openmaken: ook hier blijken twee veren in te zitten (een rode en een blauwe) en van de blauwe veer is een stukje afgebroken. Tweede conclusie: bij het vorige onderhoud gebruikte ik smeervet in de veerpoot en dat blijkt vooral goed te zijn om allerlei smurrie vast te houden. Dat werkt dus weerstandsverhogend na een poosje en niet smerend.
De veerpoot en de veren werden dus ontvet en deze keer met olie gesmeerd. Die olie dient enkel om piepen tegen te gaan en de wrijving te verminderen.

Na montage bewoog ik de achterkant van de fiets heen en weer en toen zag ik dat de achterbrug helemaal mee bewoog. Niet goed ! Die achterbrug zit met twee bouten aan de bodemplaat vast en van de rechterbout was de moer verdwenen...
De oorzaak van het gerammel was daarmee gevonden en hoogstwaarschijnlijk ook de oorzaak van het aflopen van de ketting. Met een nieuwe zelfborgende moer is de boel weer vastgezet.

Ondertussen reed ik weer een tweetal weken met de gereviseerde veerpoot. De ketting durft nog altijd aflopen, dus da's niet opgelost. Ook het gepiep is niet verdwenen; integendeel...

Ik vrees dat ik niet rond een kettingspanner bij de achteras zal kunnen. Shimano levert bij de Alfine 11 een kransje met beschermranden, vermoedelijk precies om dat aflopen te voorkomen. Het kransje dat ik gebruikte, is bedoeld voor een cassette, waarbij de derailleur de ketting moet doen "ontsporen". Vermoedelijk is de andere opbouw van zo'n kransje mee de oorzaak ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten