vrijdag 4 januari 2013

Voeten op de grond

Via de blog van Wim las ik dit.

Erg is dat, vooral voor diegenen die achterblijven. De velonaut had zijn voertuig pas van zaterdag. Misschien is het gebrek aan ervaring dat aan de basis ligt: een snelle afdaling en een venijnige bocht volgens iemand op Vélorizontal.

Sommigen zullen weer bevestigd zien "dat dit zeer gevaarlijke voertuigen zijn", er is op hetzelfde forum naar aanleiding hiervan al gepleit voor helmplicht, maar vermoedelijk zijn vooral onervarenheid en pure pech de basis van dit jammerlijke ongeval, net als de euforie van de snelheid (?).

We kunnen ons nooit helemaal beschermen, alle maatregelen ten spijt. Het belangrijkste is dat je je als fietser, op welke fiets dan ook, bewust bent van je kwetsbaarheid. We moeten er vooral de juiste lessen uit trekken en vooral niet pleiten voor nog meer wetten.

Rolkooien, helmen, kreukelzones, ... ze hebben allemaal hun nut, maar dan telkens binnen bepaalde grenzen. Als je te snel gaat of een tegenligger rijdt frontaal op je in, is de kans groot dat die dingen niets uithalen.

Hoe dikwijls denk je niet "daar ben ik goed vanaf gekomen". Wel: voor deze velonaut was dat jammer genoeg niet het geval. We zijn niet onkwetsbaar en af en toe worden we daar pijnlijk aan herinnerd.

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, net zoals een truck of "veilige personenauto" geen kans maakt bij een trein hebben wij het niet bij een personenauto, motorfiets wat je er ook in, om af aan schroeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch zijn auto's door de jaren heen enorm veel veiliger geworden voor de inzittenden. En al zal dat veel beperkter mogelijk zijn voor velomobielen toch moet je zinnige veiligheidsverbeteringen niet zondermeer afwijzen als iemand daar mee komt.

    Dat gezegd hebbende, ik beschouw de velomobiel als een fiets, snelel modellen als een racefiets... En een fiets biedt nou eenmaal geen bescherming.

    Als een wielrenner verongelukt als hij naar beneden suist met hoge snelheid is iedereen het erover eens dat het een menselijk fout van de rijder was. Maar als het een velomobiel is, ligt het ineens aan de velomobiel ? Onzin natuurlijk. Een tragische menselijke fout, waarvan hij helaas niet mocht leren.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is zo, binnenzijde beter bekleden met schok absorberend en afgrond materiaal ed. valt veel te halen oor ons. Vooral het massa verschil tussen auto, fiets en motorfiets en het verschil in snelheid bepalen de impact op ons lichaam en daar helpt geen kussentje aan, wel een airbag.

    BeantwoordenVerwijderen