zondag 6 januari 2013

lek en speurtocht

Toen we dinsdag terugkeerden uit Assen, bleek duidelijk dat er een probleem was met de linkerband van eFAW.  Gisteren haalde ik het wiel eraf om de band na te zien. Een keer die van de velg gehaald was, was het duidelijk: een speldachtig stuk metaal stak recht door het loopvlak naar binnen. Dat had een keurig gaatje gemaakt in de binnenband.
De binnenband werd dus gewisseld, de boel weer gemonteerd (bij een PM betekent dat zorgvuldig de band centreren) en de klus was geklaard.

Dit is dit jaar zo ongeveer het derde lek. Keurig rondom, elke band één keer. Op pakweg 8000 km is dat niet slecht.

De speurtocht is wat complexer. Het viel me de laatste tijd op dat ik veel energie moest steken in het fietsen met eFAW. Gisteren keek ik de ketting na (ergens piept iets, maar ik vond de reden nog niet) en daarbij liet ik het achterwiel vrij draaien. Toen merkte ik dat er ergens in de aandrijving enorm veel weerstand zit. Zaak is nu om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt.
Ik haalde de ketting al van het voorblad en daardoor viel de weerstand meteen weg. Dat elimineert al de trapas en de aandrijving vanaf de motor. Blijven: de ketting en het achterwiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten