maandag 14 januari 2013

Wat een dag !

Dit korte relaas valt uiteen in twee delen: de heen- en de terugrit.

Vanmorgen besloot eFAW om trendy te doen: tijdens de rit raakte het bereik van de NuVinci N360 steeds beperkter, tot ik rond halfweg met een fixed gear reed. Gelukkig is na 8 km op de heenweg alles vlak. Dat betekende een kruissnelheid van 28 km/u tot aan de werkplek. Zal wel met water/vocht in de kabels te maken hebben, gecombineerd met lage temperaturen. Zodra er tijd is, zal ik de kabels dus moeten olieën.

Vanavond had ik dan weer het hele bereik maar net over halfweg eindige het leven van de linkerband in één klap.


Gezellig: bij vriestemperaturen op een stikdonker jaagpad binnen- en buitenband wisselen. Nu ligt links een Schwalbe Marathon Supreme vouwband (42-406), rechts een PM (47-406) en achter ook een PM (54-406). Tijdens het wisselen zijn drie fietsers me voorbijgereden, maar blijkbaar was het te koud om ook maar even in te houden.

Je ziet dat de band zijn beste tijd gehad heeft. Ik heb er geen 5000 km mee gedaan - opgelegd op 7500 km en nu op 13100 stuk - en dat lijkt me niet zo denderend. Nochtans is de uitlijning in de tussentijd enkele keren nagezien en die bleek perfect. 't Is winter, dus tijd om banden met een flink profiel in de plaats te gebruiken. Donderdag shoppen...

5 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Dat zijn er 5600 als ik me niet vergis, maar dan nog is het geen record. Ik hou dat allemaal niet erg bij, wissel makkelijk van banden, en bij lekken etc ga ik niet de gerepareerde set terugleggen als de nieuwe set voldoet, als deze hetzelfde is als de andere voorband, Dan ben je de KM stand vd band snel kwijt.
    shop ze..
    groet Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cor, aangezien PM's nu ook niet peperduur zijn, lig ik er ook niet van wakker, hoor. Ik had enkel gehoopt dat ze wat langer mee zouden gaan.

      Verwijderen
    2. O, ja: tussenin heb ik nog enkele honderden kilometers met een setje Hutchinson Greenvilles gereden. Ondanks de rekenfout zal het dus wel ongeveer kloppen...

      Verwijderen
  2. Hoi Jan,

    Ik denk dat het kilometrage lijdt onder twee oorzaken:

    De eerste is het extra gewicht i.v.m. je e-aandrijving: accu's een motor/ Verder is bekend dat het ontwerp van de Alleweder niet helemaal perfect is: al in- en uitverend gaan de banden een beetje uit elkaar, en dat levert extra slijtage op. Dat is ook de reden dat je een alleweder moet afstellen als je er zelf in zit. Bij de nieuwere velomobielen hoeft dat niet meer.

    Mijn tip: steek nieuwe banden aan het begin van het winterseizoen. Dat verlaagt de kans op ellende in het donker en bij slecht weer.
    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Morgen eindigt mijn werkdag rond 13u. Daarna ga ik shoppen: nieuwe voorbanden, zodat de vouwband weer als reserve dienst kan doen.
      En een nieuwe VM komt wel, maar dat is pas voor 2014 gepland.

      Verwijderen