zaterdag 15 juni 2013

Verrijzenis

Hoera ! De Valenteyn Kobra is verrezen. Het frame is netjes herspoten, de trapboom regelbaar, alle lagers gereinigd en opnieuw ingevet.

Tijdens de opbouw
Nu moet de ketting nog samengeklonken worden (SRAM PowerLink)  en tegen volgende week moet de Kobra weer rijklaar staan.

Er zitten wel wat nieuwe componenten op sinds de aankoop van de fiets:
  • nieuwe cranks (160 mm) van Miche
  • nieuwe Shimano Sora derailleur met langere kooi
  • Continental Grand Prix 28-662 achteraan (de vorige band was verstorven)
  • Schwalbe Durano 28-451 vooraan (idem dito)
  • Tektro R559 achterrem (de originele met korte hoeven gaf problemen met de 28 mm band)
  • nieuw kettingwiel met bijhorend lager
De cassette met 8 kransjes is gecombineerd met een 7-speed gripshift en dat is geen goed idee. Daarvoor zoek ik ook nog een oplossing; vermoedelijk wordt dat een triggershifter.

De remgrepen - Shimano Altus - zijn niet denderend. Ook die vervang ik wellicht door iets dat beter te combineren valt met raceremmen.

Bij de komende ritten evalueer ik de stuurpositie: het huidige stuur kan enkel in de hoogte wat bijgeregeld worden. Een alternatief, dacht ik, is een Nazca-klapstuur in alu of RVS, maar ik vrees dat dit dan weer te ver naar achteren komt: de geometrie van de Kobra is niet die van een Nazca ligger.
Misschien komt er wel een Ventisit in, want het schuimkussen dat er nu in ligt is niet meer in al te beste staat.
 
Dit blijft hoe dan ook een raspaardje: beenhard (geen vering, smalle hogedrukbanden en geen bredere mogelijk), zeer beperkte stuuruitslag (15°) en rudimentair uitgerust. Geen spatborden, geen verlichting en nu laat ik ook de bagagedrager achterwege. Dit wordt dus echt een mooiweerfiets!

11 opmerkingen:

  1. Ik vind 'm mooi.

    Knap hoor, zo'n restauratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie Fiets

    Groeten Karel de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er optisch ook veel lichter in gewicht uit nu (: !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Netjes geworden. Is dat nou een geveerde voorvork?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, dat is een monovork in RVS. Voor zover ik het zie, heeft die wel wat van de Katana Aeroblade vork van Challenge. Ik maak binnenkort wel een detailbeeld ervan.
      De Kobra is helemaal ongeveerd en beenhard. Het 28" achterwiel zorgt gelukkig voor wat meer comfort.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ik denk dat ik nog wel een poosje de fiere eigenaar blijf. Er is nog voldoende plaats in de garage ;-)

      Verwijderen
    2. En daar heb je natuurlijk ook groot gelijk in.

      Verwijderen
  6. Strakke fiets, lijkt mij heerlijk om mee over een baan te scheuren. Persoonlijk denk ik dat'ie nog wat mooier zou zijn met een 28" voorwiel met een grotere vork. Ik neem aan dat je met een 551 band eigenlijk een 451 (20") bedoeld. Verder een mooie projectfiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een grotere vork en een 28" voorwiel? Dan moet de balhoofdhoek ook anders... Dit is een typisch product van de jaren '90, denk ik.

      De wielmaat had je goed: dat heb ik snel aangepast.

      Verwijderen
  7. Leuk hoor, zo'n oude Valenteijn opknappen!
    Ik heb interesse in de Tektro 559 remhoef; voor een ombouwproject van een M5 low racer (zit inmiddels een 571 tijdritvorkje op, maar omdat een 559 voorwiel niet paste ivm tegen frame aanlopen, zit er nu een 520 wieltje in), ben ik op zoek naar een long-reach rem hoefje, eentje die 7 cm aankan, en dat is precies de Tektro die je hier ook op je fiets hebt. Zou je een detailfoto ervan kunnen maken? Ik wil eerst kijken of hij wel in de M5 gaat passen (ivm kettingloop, remhoef die wel of niet frame zal raken) voordat ik hem bestel. Hartelijk dank alvast.

    BeantwoordenVerwijderen